Film Džafara Panahija „Bio je to samo nesrećan slučaj“, optužnica za korupciju i tiraniju u domovini iranskog reditelja, osvojio je Zlatnu palmu na 78. Filmskom festivalu u Kanu u subotu, čime je završen politički nabijen skup na Francuskoj rivijeri koji je na kratko bio prekinut posljednjeg dana zbog sumnje na podmetnuti požar koji je izazvao veliki nestanak struje.
Ovo je druga Zlatna palma za iranskog reditelja, koji je usavršio umjetnost tajnog snimanja i švercovanja svojih filmova na strane festivale – jednom čak pomoću USB-a skrivenog u torti.
Ovoga puta Panahi se lično vratio u Kan, poslije 22 godine da preuzme najprestižniju nagradu, a razlog tolikog odustva su višestruke zatvorske kazne i zabrana putovanja zbog sukoba sa iranskom Vladom.
Panahi, međutim ne odustaje od kritike vlasti u svojoj zemlji, pa je tako i njegov najnoviji i svježe nagrađeni film u Kanu, optužnica protiv državne represije u Iranu.
U profesionalnom smislu Džafar Panahi se često povezuje sa pokretom iranskog novog talasa.
Nakon nekoliko godina rada na kratkim filmovima i kao pomoćnik reditelja kod čuvenog iranskog autora Abasa Kijarostamija, stekao je međunarodno priznanje svojim debitantskim igranim filmom Bijeli balon koji je osvojio Zlatnu kameru (Caméra d’Or) na Filmskom festivalu u Kanu, što je bila prva velika nagrada za jedan iranski film na tom festivalu, piše IMDB.
Ubrzo je prepoznat kao jedan od najuticajnijih filmskih stvaralaca u Iranu, a iako su njegovi filmovi često bili zabranjivani u domovini, nastavio je da dobija priznanja širom svijeta od filmskih teoretičara i kritičara, kao i brojne nagrade, uključujući Zlatnog leoparda na Međunarodnom filmskom festivalu u Lokarnu za film Ogledalo, Zlatnog lava na Venecijanskom filmskom festivalu za film Krug i Srebrnog medvjeda na Berlinskom filmskom festivalu za film Van igre.
Njegovi ostvaranjena poznati su po humanističkom pogledu na život u Iranu, često fokusirani na teškoće djece, siromašnih i žena.
Hamid Dabaši je napisao: „Panahi ne radi ono što mu se kaže – zapravo, izgradio je uspješnu karijeru ne radeći ono što mu se kaže.“
Godine 2010. Panahije uhapšen zajedno sa svojom kćerkom, suprugom i 15 prijatelja i iako su brojna umjetnička udruženja i organizacije filmskih stvaralaca i boraca za ljudska prava ovom reditelju dale tada podršku osuđen je na šest godina zatvora i dvadesetogodišnju zabranu režiranja filmova, pisanja scenarija, davanja intervjua, kao i napuštanja zemlje osim zbog medicinskog liječenja ili hodočašća u Meku.
Dok je čekao ishod žalbe, Panahi je snimio dokumentarac Ovo nije film u formi video-dnevnika, koji je prokrijumčaren iz Irana na USB-u sakrivenom u torti i prikazan na Filmskom festivalu u Kanu 2011. godine.
Na 63. Berlinskom filmskom festivalu za film „Zatvorena zavesa“ koji je Panahi snimio sa Kambuzijom Partovijem –osvojio je Srebrnog medveda za najbolji scenario, a na 65. Belrlinalu, njegov „Taksi“osvojio je Zlatnog medveda za najbolji film.
Džafar Panahi rođen je 11. jula 1960. godine, a primajući Zlatnu palmu u Kanu istakao je da mu je najvažnija sloboda u njegovoj zemlji.
(Vijesti.ba / Danas.rs)