Nakon 13 godina od donošenja Zakona o zaštiti potrošača u Republici Srpskoj, Ministarstvo trgovine i turizma izrađuje novi koji, kako tvrde, treba da unaprijedi prava svakog kupca.
Kako kažu u Ministarstvu, primjena zakona je ukazala da postoje određene teškoće u njegovom sprovođenju, a pojedine odredbe treba da se preispitaju ili dodatno usklade s direktivama Evropske unije.
U Narodnoj skupštini RS je na prethodnoj redovnoj sjednici usvojen zakon u formi nacrta i upućen u javnu raspravu.
Jedna od novina jeste uvođenje obaveze izdavanja predračuna za usluge skuplje od 100 КM, kako bi potrošač bio zaštićen od dodatnih troškova.
Zatim, predložena je obaveza trgovcu da prilikom sniženja ili akcije mora da iskaže najnižu cijenu u posljednjih 30 dana, čime se, kako vjeruju u Ministarstvu trgovine, sprečava pojava lažnih sniženja, a sve radi dodatne zaštite potrošača od nepoštene poslovne prakse. Dodatno su usklađene definicije sa direktivama Evropske unije.
Terminom ugrožen potrošač reguliše se pitanje potrošača koji zbog svog ekonomskog ili društvenog položaja, uslova života, posebnih potreba ili drugih teških ličnih prilika pribavlja robu ili koristi uslugu pod naročito otežanim uslovima ili je u tome onemogućen, a posebnim propisima će se urediti kriterijumi i uslovi za definisanje statusa.
Prilikom reklamacije, ambalaža nije obavezna kako bi potrošač reklamirao proizvod, dakle nema potrebe da potrošač godinama čuva ambalažu kako bi u slučaju nedostatka na proizvodu istu dostavio trgovcu uz proizvod.
Propisano je i šta račun treba da sadrži, kako bi potrošač imao uvid, te da u slučaju nekih nepravilnosti može uložiti prigovor.
- Ovim zakonom se pravno obrađuju pitanja kao što su: bezbjednost proizvoda, maloprodaja i prateće obaveze iz garancija, nepovoljni uslovi u ugovorima i ugovori zaključeni na daljinu, kao i izvan poslovnih prostorija, ispravnost prehrambenih proizvoda i drugo. Obrađena su pitanja koja se odnose na: odgovornost proizvođača u slučaju neispravne robe, zaštite kupaca za određene aspekte ugovora koji se tiču vremenski podijeljenog korišćenja nepokretnosti, paket-aranžmani i drugo - navodi predlagač.
Zakonom se, kako tvrde, na jednom mjestu uređuju brojna pitanja u vezi sa zaštitom potrošača i usklađuje se zakonska regulativa iz oblasti zaštite potrošača u RS sa evropskim zakonodavstvom.
U udruženjima za zaštitu prava potrošača kažu da su bili na sastancima na kojima se raspravljalo o radnij verziji nacrta zakona, kao i predstavnici trgovaca, Privredne komore i inspekcije.
Po njihovim riječima, cilj zakona je da se prava potrošača unaprijede, ali se plaše da će biti smanjena ako bude usvojena jedna odredba.
Predstavnicima udruženja je sporan član 28. Nacrta zakona o pravima potrošača. Tom odredbom je propisano da se ako se nedostatak na proizvodu pojavi u roku do šest mjeseci od kupovine, smatra da je nedostatak postojao u trenutku prelaska rizika na potrošača, koji potrošač ne mora dokazivati, osim ako je to u suprotnosti sa prirodom proizvoda i prirodom nedostatka. Ako trgovac u odgovoru, u pisanoj formi osporava nedostatak, potrošač može da zatraži mišljenje o nedostatku od ovlašćenog sudskog vještaka ili za to ovlaštene ustanove u RS, a troškove vještačenja snosi trgovac ukoliko se dokaže nedostatak.
- Aktuelnim zakonom je taj rok godinu dana i trgovac snosi troškove vještačenja. Dakle, ovom odredbom se pravo potrošača umanjuje i to je za nas sporno - kaže za Fenu Murisa Marić iz Udruženja za zaštitu prava potrošača „Don“ Prijedor.
Osim toga, kako navodi, paralelno Federacija BiH radi zakon o zaštiti potrošača u tom entitetu i predviđen je rok od godinu dana za reklamaciju nedostatka na proizvodu.
- Znamo da su bili sastanci predstavnika entitetskih ministarstava i mišljenja smo da bi ove odredbe trebalo da budu usaglašene - objašnjava Marić.
Ona se pribojava i da će kategorija "ugrožen kupac“ ostati mrtvo slovo na papiru ako se što prije ne donesu podzakonski akti.
- Pozivam sve građane da se uključe u ovu problematiku. Svi smo potrošači i svima nam je cilj da imamo što bolju zaštitu prava - poručuje ona.
Sa njenim mišljenjem se slaže i Jovan Vasilić iz Udruženja za zaštitu prava potrošača „Zvono“.
- Prisustvovaćemo javnim raspravama i tražićemo da se prava potrošača ne umanjuju - navodi Vasilić.
Javne rasprave o Nacrtu zakona o zaštiti potrošača u RS biće održane u pet gradova: U Istočnom Sarajevu 24. jula, u Trebinju 25. jula, u Bijeljini 29. jula, u Doboju 31. jula i u Banjoj Luci 7. avgusta.
Nakon javnih rasprava, predviđeno je da Ministarstvo organizuje još jedan sastanak sa zainteresovanim stranama prije nego što u proceduru uputi prijedlog zakona o zaštiti potrošača.
(Vijesti.ba / FENA)