25.09.2025 / 09:07 Auto - Recept za uspjeh

Kako je Mađarska postala automobilsko čudo Evrope – i šta BiH može naučiti

Kako je Mađarska postala automobilsko čudo Evrope – i šta BiH može naučiti
Foto: Stefan Warter/Audi AG

Kako piše njemački list Frankfurter Rundschau, još prije nekoliko decenija činilo se da je mađarska automobilska industrija osuđena na zaborav.

Osim legendarnih Ikarus autobusa, zemlja gotovo da nije imala šta ponuditi. Danas, međutim, Mađarska s manje od deset miliona stanovnika igra ključnu ulogu u oblikovanju budućnosti evropske autoindustrije – rame uz rame s njemačkim gigantima BMW-om, Mercedesom i Audijem, ali i sve snažnijim kineskim i japanskim investitorima.

Njemački proizvođači bježe od visokih troškova – Mađarska dočekuje

Dok se u Njemačkoj zatvaraju fabrike i otpuštaju radnici, a profiti se tope, investicije se sele na istok. BMW ulaže dvije milijarde eura u novo postrojenje u Debrecenu, veličine 90 fudbalskih terena, gdje bi uskoro trebalo da se sklapa 50.000 vozila godišnje. Mercedes u Kecskemétu podiže kapacitete na 300.000 automobila – gotovo jednako koliko u Rastattu, ali uz znatno niže troškove.

Audi u Győru posluje još od 1990-ih i uložio je više od 11 milijardi eura. Procjene govore da između 40.000 i 50.000 ljudi radi za njemačke proizvođače i njihove dobavljače u Mađarskoj.

Zašto baš Mađarska?

Kombinacija faktora učinila je ovu zemlju magnetom: niske plate, najniža porezna stopa na dobit u EU (9 posto), blizina evropskih tržišta i vlada koja tijesno sarađuje s industrijom. Kabinet Viktora Orbána vodi politiku pretvaranja zemlje iz „produžene ruke“ Zapada u inovacijski centar autoindustrije.

Dodatan adut je otvorenost prema azijskim igračima. Dok druge članice EU drže distancu, Budimpešta intenzivira saradnju s Kinom i Rusijom. U Debrecenu niču gigantske baterijske fabrike kineskih kompanija CATL i EVE, dok BYD na jugu zemlje gradi postrojenje za 200.000 automobila godišnje. Samsung je već godinama prisutan s proizvodnjom baterija.

Automobilska industrija kao motor ekonomije

U Mađarskoj danas 150.000 ljudi radi u autoindustriji, koja čini petinu ukupne industrijske proizvodnje – više nego u Njemačkoj. Gradovi poput Debrecena, nekada periferija bez industrije, pretvorili su se u nove ekonomske centre. Lokalni političari govore o „novoj eri“ nakon što je BMW 2018. odlučio da gradi fabriku baš tu.

Osim Njemačke i Kine, svoje mjesto našli su i drugi: Stellantis i Suzuki šire proizvodnju, a upravo je Suzuki još 1991. otvorio prvu stranu auto-fabriku u zemlji i godinama dominirao domaćim tržištem.

Ipak, ekspanzija ima i svoje sjenke. Strane kompanije u Mađarskoj sve češće upozoravaju na nesigurnost poslovanja, pa čak i na prijetnje eksproprijacijom kroz posebne poreze ili vanredne uredbe vlade Viktora Orbána. Njemačke firme, prema pisanju ovog lista, žale se na nepredvidive propise i instrumentalizaciju institucija.

Frankfurter Rundschau također upozorava da se ekološki i socijalni rizici sve više guraju u stranu: gigantske baterijske fabrike donose radna mjesta, ali istovremeno nose sa sobom probleme zagađenja, potrošnje vode i ignorisanja stavova lokalnog stanovništva. Za globalne igrače, međutim, politika je sporedna.

"Struje dolaze i prolaze, nama je bitno da imamo stabilnog partnera u EU“, poručuju iz BMW-a. U oktobru 2025. gidine BMW u Debrecenu počinje serijsku proizvodnju modela iX3 – prvog električnog vozila svoje „Nove klase“. Riječ je o najmodernijem pogonu koncerna, zamišljenom kao klimatski neutralna fabrika budućnosti.

Šta Bosna i Hercegovina može naučiti?

Primjer Mađarske pokazuje da i mala zemlja može postati evropski industrijski lider – ako vodi jasnu, dugoročnu strategiju. Ključ uspjeha leži u kombinaciji poreznih olakšica, izgradnje infrastrukture i brze administracije, otvorenosti prema različitim investitorima i sposobnosti da se regionalni gradovi pretvore u industrijske centre.

Za Bosnu i Hercegovinu, koja se suočava s odlaskom mladih i deindustrijalizacijom, Mađarska može biti i inspiracija i opomena: inspiracija jer dokazuje da se uz odlučne poteze može promijeniti ekonomska mapa, a opomena jer razvoj bez stabilne vladavine prava i zaštite okoliša može dugoročno skupo koštati.

Piše: Erdin Kadunić

(Vijesti.ba)

Izdvajamo