10°C
Tuzla 17°C
Banja Luka 16°C
Bihać 13°C

08.06.2023 / 08:15 Zanimljivosti - Protosterol Biot

Naučnici pronašli ‘izgubljeni svijet’ u kamenu starom milijardu godina

Foto: The Australian National Universi

Otkriće mikroskopskih stvorenja moglo bi predstavljati ‘najstarije ostatke’ ljudske loze, tvrde naučnici.

Naučnici su otkrili “izgubljeni svijet” drevnih organizama u milijardama godina starim stijenama iz sjeverne Australije za koje kažu da bi mogle promijeniti svjetsko razumijevanje najranijih predaka čovjeka.

Mikroskopska stvorenja, poznata kao Protosterol Biota, dio su porodice organizama zvanih eukarioti i živjela su u Zemljinim vodenim putevima prije otprilike 1,6 milijardi godina, prema istraživačima.

Eukarioti imaju složenu staničnu strukturu koja uključuje mitohondrije, staničnu “elektranu”, i jezgru, njezin “kontrolni i informacijski centar”.

Moderni oblici eukariota uključuju gljive, biljke, životinje i jednostanične organizme kao što su amebe.

Ljudi i sva druga stvorenja s jezgrom mogu pratiti svoju lozu predaka do posljednjih eukariotskih zajedničkih predaka (LECA), koji su živjeli prije više od 1,2 milijarde godina.

„Nova otkrića, čini se, da su najstariji ostaci naše vlastite loze, živjeli su i prije LECA-e”, rekao je Benjamin Nettersheim, koji je doktorirao na Australskom nacionalnom univerzitetu (ANU) i sada radi na Univerzitetu u Bremenu u Njemačkoj. “Tih drevnih stvorenja bilo je u izobilju u morskim ekosistemima diljem svijeta i vjerovatno su oblikovali ekosisteme većim dijelom Zemljine historije.”

Otkriće Protosterol Biota rezultat je 10 godina rada istraživača s ANU-a i objavljeno je u časopisu Nature u četvrtak.

Jochen Brocks iz ANU-a, koji je radio na otkrivanju s Nettersheimom, rekao je da su Protosterol Biota složeniji od bakterija i vjerovatno veći, iako je nepoznato kako su izgledali.

“Vjerujemo da su možda bili prvi predatori na Zemlji, koji su lovili i proždirali bakterije”, rekao je Brocks.

Istraživači iz Australije, Francuske, Njemačke i Sjedinjenih Američkih Država istraživali su molekule fosilne masti pronađene unutar stijene koja se formirala na dnu okeana u blizini onoga što je sada australska Sjeverna teritorija.

Sjeverna Australija poznata je po nekim od najbolje očuvanih sedimentnih stijena koje datiraju iz Zemljinog srednjeg vijeka (period srednjeg proterozoika), uključujući najstarije stijene na Zemlji koje nose biomarker.

“Molekularni fosili zarobljeni u ovim drevnim sedimentima omogućuju jedinstveni uvid u rani život i ekologiju”, rekao je Nettersheim.

Istraživači su otkrili da molekule imaju primordijalnu hemijsku strukturu koja ukazuje na postojanje ranih složenih stvorenja koja su evoluirala prije LECA-e i od tada su izumrla.

“Bez ovih molekula, nikada ne bismo saznali da Protosterol Biota postoji. Činilo se da su rani okeani uglavnom bili bakterijski svijet, ali naše novo otkriće pokazuje da to vjerovatno nije bio slučaj”, rekao je Nettersheim.

Brocks je rekao da su stvorenja vjerovatno napredovala od prije otprilike 1,6 milijardi godina do prije otprilike 800 miliona godina.

Kraj ovog perioda u Zemljinoj evolucijskoj vremenskoj liniji poznat je kao Tonska transformacija, kada su napredniji organizmi, poput gljiva i algi, počeli cvjetati. Ali nije poznato kada je tačno Protosterol Biota izumrla, a kako piše AJB.

“Tonska transformacija jedna je od najdubljih ekoloških prekretnica u historiji naše planete”, rekao je Brocks. “Baš kao što su dinosauri morali izumrijeti kako bi naši preci sisavci postali veliki i brojni, možda je Protosterol Biota morao nestati milijardu godina ranije kako bi napravio prostor za moderne eukariote.”

(Vijesti.ba)