Bošnjaci širom Bosne i Hercegovine, pa tako i u Srebrenici klanjanjem bajram-namaza danas su dočekali jedan od najradosnijih praznika Kurban-bajram.
Centralna bajramska svečanost za područje Medžlisa Srebrenica održana je tradicionalno u Bijeloj džamiji u Srebrenici.
Pored Bijele džamije bajram-namaz je klanjan još i u Sućesci, Potočarima, Luci i Krušev Dolu, Osmačama, Slapovićima, Dobraku i Osatu.
Damir-ef. Peštalić, glavni imam Medžlisa Islamske zajednice Srebrenica, je u bajramskoj hutbi u Bijeloj džamiji, koja je bila mala da primi sve vjernike, poručio da Kurban-bajram simbolizuje žrtvu.
- Neka kurban bude naš zalog za dobro i oprost kod Uzvišenog Allaha. Bitno je zajedništvo i sloga, pogotovo u mjestu gdje mi živimo, u Srebrenici gdje smo se vratili, uradili i žrtvovali mnogo. Bajramskom radošću oplemenimo naše porodice. U ovim danima posebnu težinu ima lijepa riječ i molim vas da niko od naših starijih, samih, i nemoćnih u ovim danima ne bude sam - poručio je Peštalić.
Muftija zenički: Nema uspješnosti u životu bez žrtvovanja
Svako je ono za što živi i za što se žrtvuje - poručio je jutros u bajramskoj hutbi muftija zenički hafiz dr. Mevludin-ef. Dizdarević.
Centralna bajramska svečanost za područje muftiluka zeničkog povodom Kurban-bajrama održana je u Sultan-Ahmedovoj džamiji u Zenici, gdje je bajram-namaz predvodio i bajramsku hutbu kazivao muftija Dizdarević.
On je kazao da ove dane bajrama određuju dva bitna obreda, obred hadža i kurbana.
- Danas muslimani Bosne i svijeta prinose kurban, žrtvu Allahu i pokazuju svoju odanost vjeri i pokornost Allahu, dž.š. Istovremeno milioni vjernika sa svih svjetskih meridijana slijevaju se ovih dana u mubarek Mekku kako bi obavili obrede hadža. U toj rijeci ljudi ima jedna pritoka iz Bosne ponosne koja je i ova godine dio tog veličanstvenog skupa. Tako je bilo od najranijih dana od kad su Bošnjaci prigrlili ovu časnu vjeru. Tako je bilo i onda kada je odlazak na hadž bio rizičan poduhvat, kada se mjesecima putovalo i na konju i na brodu, putevima i bespućima. I tada i danas hadž je bio težak ibadet za koji je potrebna značajna materijalan i fizička žrtva. Valja izdvojiti velike novce i valja samog sebe fizički umoriti nespavanjem, emocionalno iscrpiti odvajanjem od komocije vlastitog doma i porodice da bi se obavio ovaj obred. Zato je za ovaj bajram najvažnija ideja žrtve - kazao je on.
Dodao je da ne treba dokazivati da je ljudska historija nerazdruživo vezana za žrtvovanje.
- Tokom cjelokupne ljudske povijesti ljudi su nešto žrtvovali i nekoga žrtvovali. Nekada su to bile brutalne žrtve ljudi ili žena, nekada djece i omladine. Poznata su masovna žrtvovanja Inka u Americi, ili grupna žrtvovanja dvorskih dama prilikom sahrane faraona itd. Tako je od samih početaka ljudskog roda i Adema i njegovih sinova koji su žrtvovali kurban pa je od jednog primljen od drugog nije. Jedna od najemotivnijih i najtežih kur'anskih scena je ona o žrtvovanju Ismaila, a.s. od strane njegovo oca Ibrahima a.s. Svaki otac, svaka majka i svaki evlad osjetiti će trnce dok čitajući te ajete i tu dramu koju je preživljavao otac Ibrahim jer je trebao žrtvovati dugo željenog sina ali i dramu koju je iskusio njegov sin Ismail. Veličinu jednog i drugogo oslikavaju riječi Ismailove kada ga je otac obavijestio o naumu: "Uradi što ti je naređeno, vidjet češ da ću biti strpljiv". Dio te drame iskušavaju hadžije ovih dana bacajući kamenje na džemretima podsjećajući i sebe i sve nas na tu važnu epizodu iz historije - naveo je muftija.
Naglasio je da je žrtva "uvijek bila prisutna u ljudskoj povijesti i žrtva će uvijek biti potrebna. Samo je pitanje šta žrtvujemo i zašto se žrtvujemo? To je ustvari pitanje zašto živimo i kako živimo?"
- Prije svega, nema uspješnosti u životu, na bilo kom polju bez žrtvovanja vremena, truda i energije. Mnogi sa zavidnim okom gledaju uspješne ljude a zaboravljaju skupu cijenu koju su morali platiti za to. Ima i takvih koji su pokušali i uporno pokušavaju bez truda i preko noći uspjeti u životu. Kladionice su pune takvih ljudi a i kazneno-popravni domovi - istaknuo je on.
Poručio je da je život dar od Allaha "koji nije dug, već kratak i kad je dug".
- I baš zato što je kratak on je i vrijedan. Sve što je vrijedno toga nema puno. Čega ima previše to nije ni vrijedno. Baš zato što je vrijedan naš život treba oplemeniti višim ciljevima i investirati ga u velike stvari. Ovi što svode život na uživanje vole reči da treba uživati u životu jer jednom se živi. Vjernici opet kažu, jednom se mre a dva puta se živi. Ako je već tako, deder da znaš zašto živiš tako što češ se boriti za velike stari. Antropolizi, naučnici koji istražuju i govore o čovjeku kazali su da je čovjek biće koje dijeli hranu. Uočili su naime, da životinje ne dijele hranu. One otimaju, kradu i uzimaju. Jači otima od slabijeg, veči krade od manjeg. Gledao sam u emisijama o životinjama kako ptič orla ubija svoga mlađeg brata u gnijezdu jer majka može hraniti samo jednog. Tu milosti nema, tu sažaljenja nema kao ni morala. Kod ljudi je nešto drugo. Ljudi su ljudi po tome što smo spremni da dijelimo sa onim koji nemaju, da damo slabijem, pomognemo bolesnog, ojačamo slabog - naglasio je muftija zenički.
Poručio je da "sve što više razvijamo kod sebe osjećaj za druge, osjećaj za zajednicu, osjećaj za državu, sve više postajemo ljudi a sve se više odmičemo od one zvjeri u sebi".
- Sve dok ima dobra u nama i tog plemenitog osjećaja za druge neće Sudnji dan. Neko je rekao da će društvo ići naprijed sve dotle dok postoje oni koji su spremni saditi drvo čije plodove neće jesti, niti u njegovom hladu sjediti. Šta bi bio život da nema ljubavi majke prema djetetu, oca prema sinu, da nema tih tanahnin osjećaja koji je Allah usadio u nas? Kad nestane tog osjećaja nestat će i društva, nestat će ljudskog roda. Nastat će Sudnji dan - naveo je on.
Dodao je da ne bi do toga došlo, "da bismo postali i ostali ljudi valja nam biti spremni žrtvovati sebe za nešto više od sebe".
- Sjajno je imati nekoga na koga se možemo osloniti a znate li šta je još bolje od toga? Još bolje od toga je biti neko na koga se drugi mogu osloniti. Odlično je da nađeš darežljivu ruku koja ti pomaže ali je još bolje biti gornja ruka koja pomaže drugom. Danas je sve više takvih koji egoistično misle na sebe i zaboravljaju da nema ljudskog društva bez brige o drugom, bez brige o zajednici. Danas pedagozi govore o "sindrom trutova" kod naše djece koji se ogleda u tome da su djeca centar svijeta kojima se sve podređuje. Kada porastu oni ne mogu da zasnuju bilo kakvu zajednicu brak i porodicu jer ne znaju kako živjeti a da rade za drugog. Oni razumiju isključivo odnos da se njima hizmeti ne i taj da oni hizmete drugima. Zato je danas najveća dragocjenost naći mladića koji hoće da se ženi i djevojku koja hoće da rađa - istaknuo je muftija zenički.
Ukazao je i na to da je "mnogo stvari u Bosni na vršaju i ništa nije gotovo".
- Vidimo da dušmani ne odustaju od svojih nakana a da se bošnjački političari ne snalaze najbolje. Stvari loše stoje ali ne dadnemo li sve od sebe mogu postati gore. Zato je važno imati na umu riječi reisul-ulema da će vjernici u ovim mubarek danima "oživjeti spremnost žrtvovanja za velike stvari, da se žrtvujemo za visoke ciljeve i borimo se za vrijednosti svoje vjere i svoje kulture".
U ratu smo dokazali da smo za to spremni se žrtvovati. Nadam se i vjerujem da ćemo u vremenu naših izazova otkriti nove heroje mira, kao onda kada smo u ratu otkrivali heroje rata.
S tom nadom u bolje sutra vama i vašim porodicama čestitam - Bajram šerif mubarek olsun - poručio je muftija Dizdarević okupljenim vjernicima.
Bajramska hutba muftije Kudića: Bez žrtve nema uspjeha ni na individualnom ni na kolektivnom planu
Danas je Kurban-bajram, a kurban u najkrećem smislu znači prinijeti žrtvu. Prinošenjem žrtve mi se pokoravamo Uzvišenom Bogu u izvršenju naredbe - kazao je jutros u bajramskoj hutbi muftija bihaćki hafiz Mehmed-ef. Kudić.
Muftija Kudić je hutbu kazivao i bajram-namaz predvodio u Gradskoj džamiji u Bihaću, a velikom broju okupljenih vjernika muftija je ukazao na poruke ovog velikog muslimanskog blagdana.
- Pored propisa vezanih za starost, zdravlje, fizičku ispravnost kurbana i vrijeme klanja, neophodna je čista namjera da kurban isključivo bude u Božije ime. Slučaj dvojice Ademovih sinova, koji su prinijeli žrtve pa je jednom odbijena a drugom prihvaćena, podsjeća nas da prinošenje žrtve i klanje kurbana mora ispuniti sve uvjete i postupke koji su za to predviđeni. Izostavljanjem jednog propisa dovodi u pitanje i ispravnost kurbana - kazao je muftija Kudić.
Podsjećajući na kur'anski ajet u kojem se kaže: "I ispričaj im priču o dvojici Ademovih sinova, onako kako je bilo, kad su njih dvojica žrtvu prinijeli, pa kad je od jednog bila primljena a od drugog nije, ovaj je rekao: 'Sigurno ću te ubiti!' - 'Allah prima samo od onih koji su bogobojazni - reče onaj", muftija je naveo da je ovo dogođaj u prvim počecima ljudskog roda i izraz velike nepravde i zavisti koja je učinila da brat digne ruku na svoga brata.
- Razlog je bila zavidnost koja je prouzrokovala zasljepljenost uma i gubitak razuma. To je veoma opaka bolest, koja pogađa mnoge ljude i izraz je šejtanske neposlušnosti svome Gospodaru. I kako kaže Poslanik, a.s., "…ona je poput vatre, uništava dobra djela onako kako vatra uništava drva." Jedan od ashaba je rekao: "Kada bih bio siguran da je Uzvišeni Allah primio od mene jedan namaz, bilo bi mi draže od ovog svijeta i svega što je na njemu, jer Uzvišeni Allah kaže: Allah prima samo od onih koji su bogobojazni."
Jasno je da svako dobro djelo koje činimo mora pratiti iskren nijet, dobra namjera i sjećanje na Allaha Uzvišenog. Uzaludno je činiti dobra djela, izvršavati propise a nakon toga to sve poništiti ružnim govorom i zavidnošću, kao što je uzaludno govoriti da imaš dobru dušu i čisto srce, a Sragom Bogu nikada sedždu ne učiniti - naglasio je muftija.
Navodeći da Kurban-bajram nazivamo i Hadži-bajram jer se u mjesecu Zul-hidždže vrše obredi hadža koji su usko vezani za kurban, muftija je kazao da se ta dva događaja isprepleću u svojoj simbolici.
- I jedan i drugi obred prihvaćen je samo ako je odraz pokornosti i poslušnosti dragom Bogu. U suri El-Hadž Allah, dž.š, kaže: "Do Allaha neće doprijeti meso njihovo i krv njihova, ali će Mu stići iskreno učinjena dobra djela vaša: tako vam ih je potčinio da biste Allaha veličali zato što vas je uputio. I obraduj one koji dobra djela čine."
Kurban je sredstvo u činjenju dobrih djela koja nas približavaju našem Gospodaru. Bez žrtve nema uspjeha ni na individualnom ni na kolektivnom planu. Može se kazati da nema uspješnog čovjeka, a da iza tog uspjeha nije bilo velikog žrtvovanja bez obzira je li uspjeh ostvaren u nauci ili nekoj drugoj djelatnosti. Iza uspješnih zajednica, naroda i država stoje hrabri ljudi koji su podnosili žrtve i donosili veoma hrabre odluke u teškim vremenima.
Svjedoci smo vremena u kojem mnogi bježe od suočavanja s problemima - kazao je muftija.
Naglasio je da nam je primjer trud i zalaganje Ibrahima, a.s., njegovo putovanje i odvojenost od porodice, koje je bilo isključivo u ime Boga.
- On kaže: "Idem onamo gdje mi je Gospodar moj naredio. On će me kuda treba uputiti." (Saffat 99.)
Ta odvojenost Ibrahima, a.s., bila je s ciljem izvršenja zadatka koji mu je povjeren i s namjerom povratka u svoje rodno mjesto. On je uvijek davao prednost višim ciljevima, danas bismo to rekli ineresima društva i zajednice. Sin Ademovov kojem je Allah primio kurban bio je bogobojazan, a njegov odgovor je da on ne bi pružio svoju ruku prema njemu u namjeri da ga povrijedi, jer se boji Allaha, Gospodara svjetova. Shvatio je smisao života - da se treba strpiti i da je uvijek bolje raditi i davati nego očekivati pomoć od drugih.
Svima vama, draga braćo, želim da bajramske dane provedete u sreći i blagostanju te da radost Bajrama podijelite sa svojim najbližima, komšijama, rodbinom i prijateljima. Bajram šerif mubarek olsun - poručio je muftija bihaćki hafiz Mehmed-ef. Kudić.
Bajramska hutba muftije Fazlovića: Uzvišena je i sama spremnost na žrtvu u ime Boga
Važno je da smo neprestano svjesni istine koja glasi: S imenom Boga Uzvišenog započinjati i obavljati naša ljudska djela znači činiti to s najplemenitijim i najuzvišenijim motivima, isključujući svaku sebičnost, gramzivost i licemjerje. U ime Boga Jedinog nužno znači za dobro čovjeka i zajednice. Izvršavati vjerske obrede po uzoru na časne vjerovjesnike potvrda je naše opredijeljenosti da sva djela koja činimo budu na korist ljudima - poručio je jutros u bajramskoj hutbi muftija tuzlanski dr. Vahid-ef. Fazlović.
Muftija Fazlović kazivao je hutbu i predvodio bajram-namaz u tuzlanskoj džamiji "Kralj Abdullah", a okupljenim vjernicima uputio je važne poruke o blagoslovljenom vremenu naše duboke pobožnost i spremnosti da upotpunimo pokornost Stvoritelju svih svjetova.
- U ovim danima mubarek-mjeseca zul-hidžeta, muslimani u cijelom svijetu posebno su vezani za ibadete hadža i kurbana. U jučerašnjem danu su se okupili milioni vjernika na Arefatu, i to je najveći i najznačajniji skup muslimana u jednoj godini. Najvrednija dova je arefatska pa se uzdamo da može biti zalog za popravljanje stanja muslimanskog ummeta, ali i cijele civilizacije. Upravo su se na ovim svetim mjestima, na kojima se u danima Bajrama dovršavaju obredi hadža, obnavljale spasonosne upute Stvoritelja i Gospodara svjetova, odaslane preko mnogih Njegovih vjerovjesnika, kako bi ljudi izašli iz tmine grijeha i neprijateljstva na svjetlo međusobnog dobročinstva i bogobojaznosti. Našoj braći i sestrama na hadžu se pridružujemo najljepšim mislima i iskrenim dovama u ovoj, i svim drugim džamijama, kao i u svim našim, bajramskom blagošću, ozarenim porodičnim domovima - kazao je muftija tuzlanski.
Naglasio je da je Bajram naša svekolika radost, jer nas ispunjava najdubljim osjećajem vjere i predanosti Allahu Uzvišenom.
- Tako shvatimo da je istinsko ljudsko zadovoljstvo povezano s imanom, vjerom u Jednog Boga. Ono, zapravo, nastaje na sintezi dvaju zadovoljstava: Allahovog prema nama, zbog naše čiste vjere, ibadeta i dobrih djela, i našeg zadovoljstva s milostivim Gospodarom svjetova, Koji u Svojoj Časnoj Knjizi kaže: "A oni koji vjeruju i čine dobra djela - oni su zbilja stvorenja najbolja, njihova je nagrada kod njihova Gospodara: vrtovi Edena kroz koje teku rijeke, u njima vječno do vijeka boravit će! Allah će njima zadovoljan biti, a i oni zadovoljni Njime! Onome koji bude predan Gospodaru svome - to će biti" - naveo je muftija Fazlović.
Dodao je da mi svoju vjerničku pokornost u ovom velikom danu "potvrđujemo jutrošnjim namazom i džematom koji će nas približiti Bogu Milostivom, i koji će zasigurno utjecati da naše međusobno zbližavanje bude iskrenije i snažnije".
- Takav smisao ima i ibadet kurbana kojem ćemo skrušeno, danas i u narednim danima Bajrama, pristupiti. Naši kurbani kao čin žrtve, i svaka druga naša požrtvovanost na Putu Istine i pravde, po uzoru na vjerovjesnike Ibrahima i Muhammeda, neka je na njih trajni Allahov mir i spas, moraju biti opečaćeni predanošću Onome Koji je dao i nas i sve što žrtvujemo. Tada naše žrtvovanje dobija svoj smisao i postaje uzvišeno. A uzvišena i sveta je i sama spremnost na žrtvu u ime Boga Jedinog, za poštovanje i odbranu neprikosnovenih vrijednosti koje se ne smiju ničim i nipošto oskrnaviti: život, vjera, čast, imetak, porodica, zavičaj, domovina... - akcentirao je muftija Fazlović.
Vjernike je pozvao na trud da dio današnjeg plemenitog duha "prenesemo na svako mjesto gdje su naše stalne odgovornosti radi dobrobiti svih ljudi."
- Iako nas mnoga zbivanja u našoj zemlji i društvu brinu, optimizam koji crpimo iz duhovnih vrela kao što je ovaj blagdan može nas dodatno osnažiti i pokrenuti na veću istrajnost i odgovornost u našim poslovima - istaknuo je muftija.
Poručio je da je važno da svi predano doprinosimo, a da se najviše, s pravom, očekuje od onih koji smo preuzeli odgovorne društvene zadaće i emanete.
- Pobrinimo se s najvećim stupnjem savjesti i čestitosti za potrebe ljudi koje oni svakodnevno imaju. Budimo što češće među ljudima kako bismo ih što bolje razumjeli. Tako ćemo zasigurno biti u stanju da više uradimo, ali i da imamo njihovo razumijevanje za ono što objektivno nije moguće postići u nekom određenom vremenu. Pokažimo blagost i privrženost u razgovorima sa našim svijetom i marljivo služimo općim interesima kao da ispunjavamo dužnosti u našim porodicama. Ako među nama bude više iskrenosti i dobrote, bolje ćemo jedni o drugima misliti i nećemo se jedni od drugih udaljavati.
U ovakvom postupanju moguće je naći ishodišta za više dobre volje te buđenje i jačanje zajedničkog duha koji je neophodno založiti na putu općeg napretka - potcrtao je muftija.
Podsjetio je da ćemo se ubrzo poslije bajramskih blagdana pripremiti za obilježavanje 28. godišnjice genocida nad muslimanima Bošnjacima i dženazu koju koja će biti obavljena na Musalli Šehitluka u Potočarima.
- Sudjelujmo na ovom jedinstvenom srebreničkom skupu u velikom broju, sa visokim dostojanstvom i do sada pokazanim. Neka su i u ovim bajramskim blagoslovljenim danima naše misli i dove sa svim bosanskim šehidima, a naša saosjećanja s njihovim plemenitim majkama, njihovim porodicama - poručio je muftija Fazlović.
Vjernike je pozvao da svekolikom bajramskom radošću i toplinom oplemene porodične i rodbinske veze, prijateljstva.
- Odgovorno čuvajmo i nanovo pokažimo tradicionalnu bosansku privrženost našim komšijama. U ovim danima, posebnu vrijednost ima naša lijepa riječ i plemenito djelo prema nemoćnima, bolesnima i usamljenima među nama. Neka niko od potrebitih u našim mahalama i džematima ne ostane uskraćen od naše pomoći i neka ona bude izdašna. Svima vama, svim muslimanima muftiluka tuzlanskog, posebno našoj braći i sestrama u Podrinju i Posavini, čestitam Kurban-bajram. Bajram šerif mubarek olsun - poručio je u bajramskoj hutbi muftija tuzlanski dr. Vahid-ef. Fazlović.
(Vijesti.ba / Preporod)