Pokretanje vlastitog biznisa često se predstavlja kroz entuzijazam, slobodu, mogućnost kreativnog izražavanja i lične realizacije.
Međutim, postoje problemi koji većina poduzetnika u Bosni i Hercegovini osjeti na svojoj koži već u prvim mjesecima poslovanja – iako se o njemu rijetko govori javno.
Administrativni haos – stvarnost koju ćete dočekati nespremni
Bez obzira na to koliko ste dobro pripremili poslovni plan, razvili ideju ili pronašli tržišnu nišu, trenutak kada uđete u lavirint administrativnih procedura često označava početak frustracija.
Registracija firme, otvaranje računa, dobijanje poreznih brojeva, ovjere kod notara, prijave na Poreznu upravu, usklađivanje sa zakonom o fiskalizaciji – sve to dolazi u formi sporih, neefikasnih i često kontradiktornih procedura.
Sistem vas ne vidi kao nekog ko pokušava napraviti nešto korisno, već kao broj. Šalteri nemaju empatiju. Službenici često ni sami ne znaju sve procedure. Jedna pogrešna rečenica ili nepotpun papir – i vraćeni ste na početak.
Najveći problem? Niko vas na to ne pripremi.
Nedostatak jasnih uputa i pogrešne informacije
Mladi poduzetnici nerijetko lutaju između šaltera i institucija bez ikakvog osjećaja napretka. Uputstva se razlikuju od službenika do službenika. Jedan referent tvrdi jedno, drugi nešto sasvim drugo. Mnogi se u tim trenucima oslanjaju na savjete prijatelja, Facebook grupa ili neslužbenih foruma – što dodatno unosi zabunu.
Nažalost, ovaj haos ostaje izvan pažnje javnosti jer ga preduzetnici često smatraju "nužnim zlom" koje se mora preživjeti.
Emotivni trošak: Iscrpljenost i sumnja u sebe
Dok se borite s papirologijom i čekanjima, trošite najvrijedniji resurs – vlastitu energiju i motivaciju.
Mnogi poduzetnici u prvim mjesecima razviju osjećaj krivice i nesigurnosti. Počinju se pitati:
"Jesam li napravio grešku?"
"Zašto ovo traje ovoliko?"
"Da li ja to ne radim kako treba?"
Istina je, ne radite ništa pogrešno – sistem je neefikasan, zastario i neosjetljiv na realne potrebe modernog poduzetnika.
Kako preživjeti ovu fazu?
Iako ne postoji savršen recept, neki koraci vam mogu olakšati put:
- Angažirajte iskusnog knjigovođu – vrijedi svakog novčića.
- Upoznajte Zakon o privrednim društvima i osnovne porezne obaveze prije početka.
- Tražite podršku u biznis inkubatorima ili lokalnim udruženjima – oni često imaju vodiče i stručnu pomoć.
- Prihvatite da će prvih 6 mjeseci biti haotični – to nije odraz vaše nesposobnosti, već realnost sistema.
Vrijeme je da se o ovome počne otvoreno govoriti
Sistem neće postati bolji ako svi ćute. Otvorena i javna diskusija o stvarnim izazovima može pokrenuti promjene – od digitalizacije procesa do pojednostavljivanja registracije biznisa.
Zato, ako ste prošli kroz ovu fazu – pričajte o tome. Podijelite iskustvo. Pomozite onima koji dolaze iza vas da znaju da nisu sami, da nisu nesposobni i da ova faza – koliko god teška bila – prolazi.
(Vijesti.ba)