Rusiji će trebati godine da nadomjesti svoje nuklearne bombardere pogođene prošlog vikenda u ukrajinskom napadu dronovima, prema riječima zapadnih vojnih stručnjaka, čime će se usporiti program modernizacije koji ionako već kasni.
Prema satelitskim snimkama pogođenih područja u Sibiru i na Arktiku nekoliko je potpuno izgorjelih letjelica, ali postoje suprotstavljene verzije o tome koliko je zaista bombardera uništeno ili oštećeno.
Sjedinjene Američke Države procjenjuju da je pogođeno oko 20 ratnih aviona, od kojih je 10 uništeno, rekla su Reutersu dva američka dužnosnika. To je otprilike polovina procjene ukrajinskog predsjednika Volodimira Zelenskija.
Ruska vlada u četvrtak je zanijekala da ima uništenih aviona te da će šteta biti popravljena, no ruski vojni blogeri govorili su o gubitku ili ozbiljnoj šteti desetak aviona, optužujući vojne zapovjednike za nemar.
Napadi, pripremani 18 mjeseci u sklopu ukrajinske obavještajne operacije "Paukova mreža" i izvedeni dronovima koji su bili prokrijumčareni u kamionima u blizini baza, nanijeli su snažnu simboličku štetu zemlji, koja je tokom rata svijet redovno podsjećala na svoju nuklearnu moć.
U stvarnosti, stručnjaci kažu, ovo neće ozbiljno utjecati na ruske napadačke nuklearne sposobnosti, uvelike sadržane od kopnenih i podmorskih projektila.
Međutim, pogođeni su bombarderi Tu‐95MS Bear‐H i Tu‐22M3 Backfire, koji su dio flote avijacije dugog dometa koja je korištena tokom rata za gađanje ukrajinskih gradova, obrambenih postrojenja, vojnih baza, energetske infrastrukture i drugih ciljeva, rekao je Justin Bronk iz londonskog think‐tanka RUSI.
Bronk kaže da je na početku invazije Ukrajine 2022. godine Rusija raspolagala flotom od 50 do 60 bombardera Bear-Hs i oko 60 bombardera Backfire, uz dvadesetak moderniziranih nuklearnih bombardera Tu-160M Blackjack.
Procijenio je da je Rusija izgubila oko 10 posto flote, kad se uzme u obzir ukrajinski napad za vikend i gubitak nekoliko aviona ranije u ratu.
Ovi gubici "će prouzročiti veliki pritisak na ruske snage koje već operiraju maksimalnim kapacitetom", rekao je Bronk Reutersu.
Zamjena aviona bit će izazovna. I Bear i Backfire su zrakoplovi dizajnirani u sovjetskoj eri te su izvan proizvodnje decenijama, rekao je Douglas Barrie, stručnjak za avijaciju Međunarodnog instituta za strateške studije u Londonu, iako su postojeći avioni modernizirani tokom godina.
Barrie kaže da je proizvodnja sličnih aviona malo vjerovatna te da nije jasno ima li Rusija iskoristivih rezervnih dijelova.
Zapadnim sankcijama protiv Rusije ograničen je uvoz komponenti poput mikroprocesora koji su ključni u sistemima avionike, iako je Moskva dosad bila uvelike uspješnija u pronalasku alternativnih izvora, dodaje Barrie.
Rusija modernizira svoju flotu Blackjack bombardera, a Putin je prošle sedmice poslao Zapadu signal time što se ukrcao na 30-minutni let u takvoj letjelici, proglasivši je spremnom za upotrebu.
No proizvodnja novih Blackjack aviona je spora. Prema jednom ruskom vojnom blogeru proizvede ih se tek četiri godišnje, a zapadni stručnjaci kažu da napredak u razvoju sljedeće generacije ruskih PAK DA bombardera također ide puževim korakom.
Federacija američkih naučnika (FAS) kaže da je Rusija 2013. potpisala ugovor o proizvodnji zrakoplova PAK DA, ali ruski mediji navode da probni letovi neće početi prije 2026., uz prvu proizvodnju tek u 2027.
Iako bi bilo logično da Rusija ubrza planove proizvodnje svojih PAK Da, možda nema te sposobnosti, kaže Hans Kristensen, direktor Projekta nuklearnih informacija na FAS-u. On tvrdi da se Rusija suočava s kašnjenjem zbog drugih velikih obrambenih projekata koji uključuju nove interkontinentalne balističke projektile Sarmat.
Bronk iz RUSI-ja također je skeptičan o sposobnosti Moskve da ubrza proizvodnju bombardera iduće generacije. "Rusija će teško ostvariti svoj PAK DA program u nadolazećih pet godina, a kamoli ga ubrzati, zbog proračunskih manjkova i ograničenja glede materijala i tehnologije zbog sankcija", rekao je.
(Vijesti.ba / Hina)