27.06.2025 / 20:00 BiH - Gdje su kalkulacije?

Fiksni dio cijene komunalija: Nezakoniti udar na građane

Fiksni dio cijene komunalija: Nezakoniti udar na građane
Foto: Ilustracija
Iako se u proteklim sedmicama najavljivala, nema zvaničnih informacija da je počela akcija prinudne naplate dugovanja za komunalne usluge u KS, na računima ili pljenidbom.

Dug po osnovu komunalnih usluga u Kantonu Sarajevo veći je od 150 miliona KM, i to je iznos samo glavnog duga, bez kamata i troškova postupka. U međuvremenu, Vlada KS donijela je odluku da od 1. jula na snagu stupaju nove cijene vode na području Sarajeva.

Prema ovom usklađivanju, cijena usluge za građane u kategoriji Domaćinstva, za najveći broj korisnika koji je iz kategorije potrošača od 5-30 metara kubnih iznosit će 1,66 KM po metru kubnih umjesto dosadašnjih 1,25 KM po metru kubnom, kao i fiksni dio cijene koji je do sada iznosio 2 KM, a sad će iznositi 3,26 KM.

Ne ulazeći u opravdanost povećanja cijena, nakon 12 godina, nekoliko je ozbiljnih zamjerki na račun donosioca odluka.

Prva je upravo to što se od neplatiša ne naplaćuju dugovanja. Građani se s pravom pitaju kako je sistem dozvolio neplatišama da uredno koriste sve kantonalne javne usluge, od dobivanja dozvola i potvrda, do ostvarivanja prava i beneficija, a da ih sistem ne prepozna kao one koje duguju. Jer, automobile nije moguće registrovati bez da se prethodno ne izmire dugovanja po pitanju neplaćenih saobraćajnih prekršaja, pa se s pravom postavlja pitanje zašto se i dugovanja za komunalne usluge ne vezuju za izdavanje nekog dokumenta ili ostvarivanje nekog prava koje nije socijalne prirode.

Druga zamjerka je fiksni dio cijene koji je direktan udar na potrošače. Po ovom osnovu, već unutar BiH postoje odluke sudova koje su osporile fiksni dio cijene kod komunalnih usluga. Takva je i odluka Ustavnog suda RS o cijenama i načinu naplate komunalnih usluga na području grada Zvornika.

Naime, u ovim odlukama Sud je zauzeo stav da je, prema članu 13. stav 1. tačka b) Zakona o komunalnim djelatnostima, davalac komunalne usluge dužan da obezbijedi ispravnost i funkcionalnost komunalnih objekata i uređaja, te da mjerno mjesto i mjerni instrument (vodomjer) čine sastavni dio komunalne infrastrukture i sredstva za njihovo održavanje se obezbjeđuju iz cijena komunalne usluge, odnosno da u tu cijenu ulaze svi troškovi koje davalac ove komunalne usluge snosi prilikom isporuke vode.

Uostalom, Zakon o komunalnom djelatnostima KS niti u jednom svom članu ne predviđa fiksne cijene, već nalaže da se one formiraju na temelju detaljne kalkulacije koja sadrži sve troškove održavanja i funkcionisanja komunalnog sistema na koji se odnosi. A kalkulacije do sada niko nije vidio.

Komunalnim preduzećima je time zabranjeno da troškove održavanja prebace na kupca kroz fiksnu cijenu, već je te troškove potrebno vezati za kalkulaciju cijene na računu, odnosno potrošnju. Praktično, kada ne trošimo vodu, ne može nam se naplatiti trošak održavanja. Kada trošimo može i to u srazmjerno količinama koje trošimo.

VIK tu nije usamljen, fiksne cijene su i na računima Toplana, Sarajevogasa, Elektroprivrede...

Idealna prilika da se ova napravda prema potrošačima ispravi jeste ako se ove činjenice uvaže u novom Zakonu o zaštiti potrošača o kojem se trenutno raspravlja na nivou Federacije BiH.

(Vijesti.ba)

Izdvajamo