Njemački list Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) objavio je kritički tekst o rekordnom koncertu Marka Perkovića Thompsona, u kojem upozorava na prisutnost krajnje desničarskih parola i rehabilitaciju ustaškog režima usred Zagreba, pred stotinama hiljada ljudi.
Desničarske parole na najvećoj hrvatskoj pozornici
Pod naslovom "Desničarske parole na najvećoj hrvatskoj pozornici", autor Michael Martens piše da koncert Marka Perkovića Thompsona, održan u subotu na zagrebačkom Hipodromu, nije bio samo muzički spektakl, već i ogledalo duboko ukorijenjenih historijskih kontroverzi i društvenih podjela u Hrvatskoj.
Najveći koncert u hrvatskoj historiji i ZDS
Prema organizatorima, na koncertu se okupilo više od 500.000 ljudi, iako je moguće da je stvarna brojka bila manja. U svakom slučaju, radi se o najvećem koncertu u historiji Hrvatske, a FAZ napominje da je to, izuzev besplatnih događaja, jedan od najvećih koncerata u historiji Evrope.
Martens podsjeća da Thompsonova najpoznatija pjesma "Bojna Čavoglave" počinje pokličem "Za dom spremni", koji je bio službeni pozdrav ustaškog režima Ante Pavelića, Hitlerovog saveznika na Balkanu tokom Drugog svjetskog rata.
Na koncertu u Zagrebu, navodi FAZ, stotine hiljada ljudi odgovarali su sa "spremni" na Perkovićev uzvik, a autor to poredi s "hrvatskom verzijom 'Heil Hitler'".
U tekstu se navodi da je tokom petogodišnje vladavine NDH ubijeno skoro 500.000 ljudi, među kojima više od 300.000 Srba, ali i Jevreji, Muslimani, Romi i Hrvati. Više od 80.000 ljudi ubijeno je samo u logoru Jasenovac, koji FAZ naziva najvećim logorom smrti koji nisu vodili Nijemci.
Thompson i manipulacija historijom
FAZ podsjeća na Thompsonove kontradiktorne izjave o pozdravu "Za dom spremni" te njegovu tvrdnju da taj slogan ima starije korijene. No, autor naglašava da se on danas ne može odvojiti od fašističkog konteksta iz razdoblja 1941–1945., jednako kao što se, na primjer, izraz "Jedem das Seine" (Svakome po zaslugama) ne može odvojiti od koncentracionog logora Buchenwald.
Upozorava se i na zabrinjavajuće rezultate istraživanja zagrebačkog Instituta za društvena istraživanja, prema kojem trećina mladih u Hrvatskoj vjeruje da je NDH samo "štitila interese Hrvata".
Thompson, koji od 2019. ne daje intervjue, odbio je odgovoriti na pitanje šta misli o Paveliću, kazavši samo: "To bih zadržao za sebe."
Autor zaključuje da je Perkovićeva metoda jednostavna – izreći nešto dvosmisleno, potom tvrditi da je pogrešno shvaćen ili negirati da poznaje historijski kontekst onoga što izgovara. Time prepušta publici da "dovrši poruku". Njegov poslovni model je decenijama isti – korištenje svog ugleda domoljubnog patriote ne samo za zaradu, već i za rehabilitaciju ustaškog režima.
Politička i crkvena podrška
FAZ kritikuje i političku podršku Thompsonu. Navodi da je premijer Andrej Plenković došao na generalnu probu i fotografisao se s pjevačem, a da su prisutni bili i ministar unutrašnjih poslova Davor Božinović i ministar odbrane, koji su koncert nazvali "slavljem zajedništva i domoljublja".
Važnu ulogu, piše FAZ, ima i Katolička crkva – umirovljeni biskup čitao je molitvu s video-ekrana, iako sam Perković nije poznat po osobitoj religioznosti.
FAZ zaključuje da Thompsonov koncert i dalje polarizira hrvatsko društvo. Dok stotine hiljada ljudi slave njegov spoj kiča, ratne romantike, katolicizma i historijskog revizionizma, gotovo isti broj građana ga odlučno odbacuje.
(Vijesti.ba)