Alpska čokolada marke Milka proglašena je „najdrskijom marketinškom obmanom“ godine u istraživanju organizacije za zaštitu prava potrošača Foodwatch, saopćeno je.
„Milka čokolada je školski primjer takozvane 'shrinkflacije' i upravo zato su je potrošači proglasili najdrskijom marketinškom obmanom godine“, navodi se u saopćenju organizacije Foodwatch.
Shrinkflacija (engl. shrinkflation) je ekonomski pojam koji označava praksu smanjenja veličine, količine, težine ili standarda proizvoda, dok cijena ostaje ista. Kod ove pojave kupac za istu cijenu dobija manju količinu proizvoda, a da to često ne primijeti odmah jer pakovanje ostaje isto ili promjene nisu jasno istaknute na deklaraciji. Shrinkflacija se najčešće dešava kod prehrambenih i higijenskih proizvoda, ali može se pojaviti i kod drugih roba i usluga.
Ova praksa se koristi kao način da proizvođači prebace trošak povećanih ulaznih cijena na potrošače, ali bez direktnog povećanja osnovne cijene proizvoda – što potrošači često teže primijete nego promjenu cijene. Zbog toga se shrinkflacija ponekad naziva i „skrivena inflacija“.
Povećanje cijene od 48 posto
Trideset i četiri posto ispitanih glasalo je da se proizvođaču Milka čokolade dodijeli negativna nagrada „Zlatna vjetrenjača“ (Goldener Windbeutel – „Windbeutel“ je vrsta kolača, a doslovno znači „vrećica zraka“ ili „vjetra“).
Kompanija Mondelez je cijenu alpske Milka čokolade povećala sa 1,49 na 1,99 eura, a ubrzo nakon toga smanjila težinu čokolade sa 100 na 90 grama. To, prema Foodwatchu, predstavlja povećanje cijene za 48 posto.
Multinacionalna kompanija Mondelez je povećanje cijene pravdala rastom cijene kakaa na svjetskom tržištu, kao i ostalim faktorima koji utiču na konačnu cijenu proizvoda.
„Poslovno okruženje je složenije i nestabilnije nego ikad“, saopćeno je iz Mondeleza.
Kritike zbog netransparentnosti
Foodwatch je kritikovao netransparentnost, posebno kada je riječ o smanjenju težine proizvoda.
„Na prednjoj strani čokolade zaista piše da se radi o 90 grama, ali je oznaka mala i često je na policama supermarketa prekrivena“, navodi Foodwatch.
Ova organizacija za zaštitu potrošača ukazuje i na statistiku prema kojoj je cijena čokolade u Njemačkoj prošle godine porasla za oko osam posto, dok je Mondelez cijene svojih proizvoda povećao i do 64 posto.
Ostali dobitnici negativne nagrade
Na drugom mjestu liste obmanjivanja potrošača našao se dimljeni losos jedne norveške kompanije, koja je kritizirana zbog kršenja zakona o zaštiti životinja.
Na trećem mjestu opet se našla čokolada „Menstru Chocobar“, koja se reklamira ženama tokom menstruacije uz tvrdnje da sadrži sastojke poput željeza i vitamina B6, koji navodno ublažavaju menstrualne tegobe.
Prema Foodwatchu, za ovu tvrdnju ne postoje naučni dokazi.
Na četvrtom mjestu se našao popularni margarin Rama, proizvođača Flora Food Group, za koji potrošači zamjeraju što se na pakovanju navodi da sadrži „100 posto prirodne sastojke“, iako je, prema Foodwatchu, pun dodatnih industrijski proizvedenih sastojaka.