07.08.2025 / 10:32 BiH - Porast broja nesreća

Pogoršana bezbjednost u saobraćaju u RS: Struka predlaže novi zakon, veće kazne i represivne mjere

Pogoršana bezbjednost u saobraćaju u RS: Struka predlaže novi zakon, veće kazne i represivne mjere
Foto: Fena

Broj saobraćajnih nezgoda na putevima u RS je u porastu. Samo u drugom kvartalu ove godine u saobraćajnim nezgodama je poginulo 36 ljudi, što je 50 odsto više nego u istom periodu prošle godine.

Po podacima Zavoda za statistiku RS, broj saobraćajnih nezgoda je veći za 23,8 odsto u drugom tromjesečju ove godine nego u istom periodu 2024. Zabilježeno je 2.502 saobraćajne nezgode sa 36 poginulih, 983 povrijeđenih, a materijalna šteta je nastala u 2.758 saobraćajki.

Trend pogoršanja bezbjednosti u saobraćaju nastavljen je i tokom jula.

Nikola Ćopić, vještak saobraćajne struke, za Fenu kaže da na drumovima u RS godišnje smrtno strada 100 ljudi i kada je stagnacija broja saobraćajnih nezgoda. On kaže da glavni uzrok posljedica saobraćajnih nezgoda, prije svega, možemo tražiti u prekoračenju dozvoljene brzine kretanja i neprilagođenoj brzini kretanja uslovima na putu.

- Po istraživanjima Auto-moto savaza RS i Agencije za bezbjednost saobraćaja, skoro svaki drugi vozač na putevima u RS prekoračuje dozvoljenu brzinu kretanja. To je ono što bi moralo biti primarni fokus djelovanja institucija u bezbjednosti saobraćaja - ističe Ćopić.

Smatra da je sazrelo vrijeme za novi zakon o bezbjednosti saobraćaja na putevima BiH iz prostog razloga što postojeći u pogledu kaznene politike ne predviđa, kako ističe, dovoljno visoke kazne.

- Mišljenja sam da kazna oko 30 KM za prekoračenje brzine kretanja od 20 kilometara na sat, ako se plati u predviđenom roku, ne utiče na vozače u pogledu promjene njihovih stavova i ponašanja - objašnjava Ćopić.

S druge strane, upozorava on, postoji ozbiljan problem u broju alkoholisanih učesnika u saobraćaju. Po podacima MUP RS, taj broj isključenih vozača na putevima u RS iznosi više od 20.000, što je alarmatno.

- Sigurno svi alkoholisani učesnici u saobraćaju nisu kontrolisani, pa je sigurno njihov broj znatno veći od broja koji su isključeni - navodi Ćopić.

Kaže da se jednom problemu ne posvećuje dovoljno pažnje, a to je upotreba sigurnosnog pojasa koja je u posljednjih nekoliko godina u padu.

- Poražavajuće je da svaki treći vozač na našim putevima, uslovno rečeno, zaboravi da veže sigurnosni pojas - napominje Ćopić.

Podaci MUP RS, kako dodaje, pokazuju da jedan veći broj nezgoda nastaje usljed nepridržavanja potrebnog odstojanja.

- Biću slobodan da pretpostavim da je to zbog nedovoljne pažnje, odnosno zbog korišćenja mobilnog telefona. Podaci za Banja Luku govore da 12 odsto vozača koristi mobilni telefon prilikom vožnje, ali mislim da je taj broj znatno veći - naglašava Ćopić.

Podsjeća na još jednu opasnost, a to je da na našim drumovima imamo nemali broj vozača koji upravljaju vozilima sa nekoliko hiljada KM nagomilanih kazni. Stepen naplate prekršajnih kazni je oko 50 odsto i u tom pogledu je potrebna promjena.

- Mjere koje su dale efekte na vozače koji ponavljaju saobraćajne prekršaje su privremeno oduzimanje vozila kao sredstvo izvršenja prekršaja - ističe Ćopić.

Takođe, smatra da bi trebalo uvezati sistem tako da vozači ne mogu preći granicu ako nisu platili kaznu.

Ćopić zaključuje da bi društvo, ako razmišlja o budućnosti, moralo da uvede saobraćajno obrazovanje u osnovnoj školi.

(Vijesti.ba/Fena)

Izdvajamo