17.08.2025 / 10:49 BiH - Muamer Omahić

Biciklizam kao alternativni i ekološki prihvatljiv način kretanja u urbanim sredinama

Biciklizam kao alternativni i ekološki prihvatljiv način kretanja u urbanim sredinama
Foto: Ilustracija
Brojne su dobrobiti korištenja bicikla - od zdravstvenih, ekoloških, pa do smanjenja gužvi u saobraćaju. Svjesni su toga i u općini Tešanj, pa je tako TRA d.o.o - Agencija za razvoj općine Tešanj partner iz Bosne i Hercegovine u projektu LAMO iz prvog poziva Interreg Adrion 2021. - 2027.

Projekt okuplja šest općina iz Jadransko-jonske regije s ciljem promocije biciklizma kao održivog i aktivnog načina prijevoza.

Održiva urbana mobilnost

Muamer Omahić iz Agencije za razvoj općine Tešanj pojašnjava da "Local Authorities on the path to a sustainable Urban Mobility in the Adriatic/Ionian region" (LAMO) predstavlja jedan od transnacionalnih projekata posvećenih održivoj urbanoj mobilnosti u Jadransko-jonskoj regiji, finansiran kroz program Interreg IPA ADRION 2021–2027 i nacionalna sredstva zemalja učesnica.

TRA d.o.o - Agencija za razvoj općine Tešanj je jedini partner iz Bosne i Hercegovine, a projekt koordinira vodeći partner iz Grčke - Općina Pella. U projektu učestvuju partneri iz još četiri zemlje regiona, uključujući općine i partnere: Grad Veneciju iz Italije, Općinu Idrija iz Slovenije, Općinu Negotino iz Sjeverne Makedonije, te Općinu Tirana iz Albanije, čime se osigurava razmjena znanja i iskustava širom regiona - kazao je Omahić u razgovoru za Fenu.

Po njegovim riječima, osnovni cilj projekta LAMO jeste jačanje kapaciteta lokalnih vlasti u planiranju i implementaciji politika održive mobilnosti, s posebnim fokusom na biciklizam kao alternativni i ekološki prihvatljiv način kretanja u urbanim sredinama. Projekt odgovara na sve izraženije izazove zagađenja, saobraćajnih gužvi i klimatskih promjena kroz promociju aktivnog prijevoza i smanjenje ovisnosti o motornim vozilima.

Sredstva Evropske unije

Omahić navodi da se finansijska struktura projekta oslanja na sredstva Evropske unije, s učešćem nacionalnih sufinansiranja. Ukupan budžet je 1.192.251,17 eura, dok udio koji pripada Agenciji za razvoj općine Tešanj iznosi 177.500,57 eura.

- Uglavnom, EU pokriva 85 posto prihvatljivih troškova, dok preostalih 15 posto finansiraju nacionalne strukture i partneri - dodao je on.

Projekt je počeo u septembru 2023. i trajat će do septembra 2026. godine, što omogućava dugoročan i temeljan pristup svim komponentama razvoja mobilnosti.

Omahić ističe da lokalne vlasti imaju ključnu ulogu u unapređenju biciklizma kao održivog oblika mobilnosti. To uključuje strateško planiranje, infrastrukturna ulaganja u biciklističke staze, postavljanje stanica i punionica, promociju zdravog načina života i edukaciju građana o prednostima korištenja bicikla u svakodnevnom životu. Osim smanjenja emisije CO2, biciklizam donosi niz dodatnih koristi: doprinosi zdravlju građana, smanjuje saobraćajne gužve, povećava sigurnost u prometu i doprinosi ekonomskom razvoju kroz nove biznise povezane s biciklističkim turizmom i servisnim uslugama.

"Bike to Work – Biciklom na posao"

Na teritoriji općine Tešanj, projekt LAMO donosi konkretne i mjerljive koristi. Pilot akcija pod nazivom "Bike to Work – Biciklom na posao" fokusirana je na radnike iz industrijske zone Bukva. Ova zona predstavlja jednu od najaktivnijih poslovnih zona u Zeničko-dobojskom kantonu, te je cilj motivisati radnike da koriste bicikl kao prijevozno sredstvo - pojašnjava Omahić.

Kroz ovu akciju planirana je nabavka električnih i standardnih bicikala, postavljanje četiri stanice za punjenje bicikala sa pristaništima na strateškim lokacijama na relaciji od centra grada do poslovne zone kao i promotivni sadržaj.

- Važno je naglasiti da je Općina Tešanj ujedno i prva općina/grad u Bosni i Hercegovini koja implementira javni sistem iznajmljivanja električnih bicikala. Dodatno, ovim projektom se stvara i važan preduslov za privlačenje kvalifikovane radne snage, jer omogućava kvalitetnije i održivije životno i radno okruženje. Time se, osim direktnog uticaja na smanjenje saobraćajnih gužvi i emisija, podržava i lokalni ekonomski razvoj kroz poboljšanje uslova za život i rad u zajednici, što može privući nove investicije i stručne kadrove - kazao je Omahić.

Plan održive urbane mobilnosti

Napomenuo je da je do sada, u okviru projekta, realizirano više aktivnosti: održana je početna konferencija i Living Lab sesije sa lokalnim akterima, predstavljene su prve ideje i koncepti, izrađena je tehnička specifikacija opreme i pripremljeni su tenderi za nabavku. Osim toga, izrađena je osnova za SUMP – Plan održive urbane mobilnosti, koji će definirati dugoročne ciljeve razvoja biciklizma i urbane mobilnosti u Tešnju.

U narednim mjesecima slijedi konkretna implementacija na terenu: postavljanje bicikala, punionica, edukacija građana i radnika.

Razvoj lokalne zajednice

Agencija za razvoj općine Tešanj već ima iskustvo u implementaciji EU projekata, kao što su : COBEAR, ER2=S2, PRODIGI, TECH LAB, FAB LAB i niz manjih projekata podržanih kroz nacionalne i druge međunarodne fondove.

- Do sada smo realizirali više od šest miliona KM vrijednosti EU i drugih projekata finansiranih iz raznih programa i fondova. Upravo ovakvi projekti doprinose razvoju lokalne zajednice, omogućavaju umrežavanje sa inostranim partnerima, razmjenu znanja, jačanje kapaciteta i podizanje kvaliteta usluga. Također, učestvovanjem u ovakvim projektima Tešanj se pozicionira kao napredna lokalna zajednica spremna na evropsku integraciju - kazao je Omahić.

(Vijesti.ba / FENA)

Izdvajamo