12.09.2025 / 09:58 Svijet - Neophodan potez

Zbog zabrane mobitela u finskim školama se opet druži i priča

Zbog zabrane mobitela u finskim školama se opet druži i priča
Ilustracija / Freepik

Nastavnici ujutro skupljaju mobitele učenika i zaključavaju ih do kraja školskog dana, barem u srednjoj školi Kungsvägen u Sipou, sjeveroistočno od Helsinkija.

Direktorica Maria Tallberg izjavila je da je prelazak na školu bez telefona „nadmašio očekivanja“.

– Naravno, učenici su se u početku malo bunili, posebno jer ih ne mogu koristiti tokom odmora, ali duboko u sebi razumiju zašto je tako. Mnogi su također rekli da nisu bili svjesni koliko su ovisni o mobitelu – rekla je Tallberg za AFP tokom nedavne posjete.

Novi zakon o zabrani mobitela tokom nastave stupio je na snagu 1. augusta širom Finske, zemlje nadaleko poznate po visoko kvalitetnom obrazovanju. Nekoliko općina i pojedinih škola sada je odlučilo proširiti zabranu na cijeli boravak u školi, uključujući i odmore. Prije ovog zakona, već je postojala preporuka školama da ograniče korištenje mobitela u učionicama, koju je izdala finska nacionalna agencija za obrazovanje.

I širom svijeta se raspravlja o tome kako korištenje pametnih telefona utiče na mentalno, pa čak i opće zdravlje, kao i na učenje i obrazovanje. Mnoga izvještaja, uključujući i UNESCO-vo iz 2023. godine, upozoravaju da mobiteli u učionici ometaju nastavu jer ometaju koncentraciju učenika.

Nekoliko drugih zemalja usvojilo je slična ograničenja, uključujući Južnu Koreju, Italiju, Nizozemsku i Francusku.

Annika Railila, nastavnica hemije u školi Kungsvägen, rekla je da su učionice sada mirnije, a učenici manje rastreseni.

– Prije smo ih skoro na svakom času morali podsjećati da telefon ostane u torbi i da ga ne koriste tokom nastave. Učenici se sada više druže tokom odmora – kaže.

Petnaestogodišnji Kie Lindfors opisao je školsko okruženje kao „vrlo drugačije“.

– Više razgovaram s ljudima, a u školi postoji prostorija u kojoj se nalaze društvene igre i slično, tako da mi je sada jako zabavno ići tamo igrati se za vrijeme odmora – rekao je.

Njegova razredna kolegica Lotta Knapas smatra da je sada škola postala „mnogo bučnija“.

– Razumijem da ih ne možemo koristiti na nastavi, ali mislim da je pomalo glupo što nam ih oduzimaju na cijeli dan – rekla je.

Oscar Ingman, četrnaestogodišnjak, boji se da bi se neki učenici zbog ove odluke mogli osjećati usamljenije.

– Vidim da je više učenika društvenije, više ih razgovara i slično. Ali povremeno vidim i neke učenike kako samo sjede sami u hodniku – rekao je.

Misija škole je organizirati aktivnosti tako da djeca uvijek imaju nešto da rade, rekla je direktorica, napominjući da se nasilje na internetu u školi već smanjilo.

– Učenici su prije fotografisali i snimali sadržaje tokom nastave ili još više na odmorima, a često smo morali provoditi istrage u slučajevima kada su se video snimci dijelili okolo – rekla je Tallberg.

Novi trendovi

Novi finski zakon usvojen je nakon što su se obrazovni rezultati naglo pogoršali, rekao je za AFP finski ministar obrazovanja Anders Adlercreutz.

– Primijetili smo u našoj zemlji, kao i mnoge druge zemlje, da su se vještine čitanja i matematike pogoršale, a „finski pristup“ znači biti proaktivan u stvaranju više prostora za učenje i podučavanje. Uklanjanje ometajućih elemenata iz učionice pomaže – rekao je Adlercreutz.

Najnoviji rezultati OECD-ovog Programa za međunarodnu procjenu učenika (PISA) iz 2022. godine pokazali su da su se vještine finskih petnaestogodišnjaka u matematici, čitanju s razumijevanjem i prirodnim naukama pogoršale.

Ipak, Finska je i dalje iznad prosjeka OECD-a u svim predmetima među 38 zemalja članica.

Nastava je počela, ali nema nastavnika: U MIOC-u su cijelo ljeto tražili tri nastavnika fizike

Zabrana mobitela ne znači da škole izlaze iz digitalnog svijeta, tvrdi ministar Adlercreutz.

– Važno je da djeca imaju fizičke knjige, ali također moraju biti digitalno pismena. No, u svijetu koji se tako brzo kreće, možda je uloga škola također poučavanje sporosti – da budu mjesto gdje se moraš prisiliti čitati duže tekstove, fokusirati se na jednu stvar i svrhovito raditi na dugoročnom cilju – rekao je.


(Vijesti.ba)

Izdvajamo