Radi se o potpuno novom elektronskom sistemu naplate. S njim dolazi i ukidanje naplatnih kućica, pa time i plaćanje gotovinom na samom autoputu. Zakon je trenutno u javnom savjetovanju, a novi sistem naplate trebao bi stići na sve hrvatske autoputeve do kraja naredne godine.
"Za razliku od sistema naplate putarine koji je danas u primjeni, a koji zahtijeva zaustavljanje korisnika na ulasku na autocestu i na izlasku s autoceste, novi sistem naplate temeljit će se na slobodnom protoku bez zaustavljanja", poručili su iz HAC-a.
U novom sistemu putarina će se plaćati na dva načina – putem ENC uređaja ugrađenog u vozilo ili automatskim očitanjem registarske oznake. Korisnici će sami moći odabrati koji način žele.
Kako objašnjavaju u HAC-u, "na prolasku kroz autocestu, s obzirom na tehnologiju, neće biti moguće plaćanje gotovinom". Najveća promjena za građane bit će to da se više neće zaustavljati na naplatnim kućicama, nakon prethodne prijave u sistem. Sve će, osim građanima Hrvatske, putovanje olakšati i turistima koji će jednostavno i brzo moći obaviti registraciju putem većeg broja različitih kanala prodaje.
S druge strane, građanima u BiH još uvijek je u opticaju zastario i neefikasan sistem naplate. Primjer Hrvatske govori da bi se gužve na naplatnim kućicama, svakodnevna nervoza i izgubljeno vrijeme, mogle izbjeći boljim planiranjem i ulaganjima u modernizaciju.
Rješenje je u izmjeni zastarjelih Pravilnika, odnosno modernizaciji naplate cestarine. Dok se to je desi, na autoputu u BiH i dalje ćemo gledati stotine automobile zaglavljenih u gužvama na naplatnim kućicama. Autoceste FBiH na svojoj web stranici za sve one koje imaju ACC TAG imaju prilično jednostavna rješenja, u smislu registracije i uplate na korisnički račun.
Međutim, po uređaj se i dalje, narodski rečeno, "ide pješke”. Uz to, potencijalni korisnici imaju obavezu bespotrebnog potpisivanja ugovora i prikupljanja dokumentacije, što pogoduje tek bespotrebnoj administraciji, a nikako efikasnosti postupka.
Primjera radi, Mađarska i Bugarska uopšte nemaju uređaje. Dovoljno je da su korisnik u samo nekoliko koraka registruje na web stranici tamošnjih autocesta, uplati korištenje autoceste na sedam dana, mjesec ili godinu, te unese registarske oznake svog vozila.
U prevodu, upravo registracija vašeg vozila je zapravo ACC TAG, te nema potrebe za kupovinom posebnog uređaja.
Zato uporno postavljamo pitanje zašto se i u BiH ne bi implementirao sistem kojeg će imati Hrvatska, ali i ostale evropske zemlje, što omogućava slobodan prolazak bez zaustavljanja, smanjenje gužvi, skraćivanje vremena putovanja i smanjenja emisije štetnih plinova.
(Vijesti.ba)