- Od evropskih partnera tražimo proste, pravedne stvari. Prvo, formalno tumačenje da se boravak profesionalnih vozača u međunarodnom prometu računa u satima, na osnovu EES vremenskih oznaka. Drugo, da se profesionalni dokazi - kartica kvalifikacije vozača (code 95), tahografska kartica, CMR i prateće dozvole - standardno priznaju kao potvrda statusa i svrhe ulaska. I treće, razmjenu dobrih praksi među upravljačima granica i prijevoznicima kako bismo izbjegli različita tumačenja na terenu i nepotrebna zadržavanja. Ako tehnologija precizno mjeri, pravila treba da jednako precizno važe - poručio je ministar Edin Forto.
Evropski šengenski Entry/Exit System (EES) počinje 12. oktobra 2025., uz prijelaznu fazu do 10. aprila 2026. godine. EES ukida pečatiranje pasoša i uvodi digitalnu evidenciju ulazaka/izlazaka za putnike izvan EU/Šengena na kratkom boravku (pravilo 90/180), što uključuje i državljane BiH.
Pri prvom ulasku, nakon 12. oktobra, evidentira se biometrija (fotografija te otisci prstiju za starije od 12 godina), a naredni ulasci su brži jer se oslanjaju na postojeći digitalni zapis.
Uoči početka fazne primjene EES-a i paralelnog oslanjanja na Šengenski informacioni sistem (SIS), Ministarstvo komunikacija i prometa BiH naglašava da digitalna evidencija ulazaka/izlazaka konačno omogućava precizno mjerenje stvarnog vremena provedenog u šengenskom prostoru. To je šansa da se boravak profesionalnih vozača u međunarodnom cestovnom prometu računa po satima, a ne grubo po danima.
Forto će uputiti pismo Evropskoj komisiji, relevantnim agencijama i državama članicama s formalnim prijedlogom za satni obračun boravka profesionalnih vozača, uz ponudu da BiH, kroz svoje institucije i sektor prijevoza, pomogne pilot-protokolima i razmjenom podataka u skladu s pravilima zaštite podataka.
- EES uvodi sat i podatak, tamo gdje su ranije bili pečat i procjena. Tražimo da se to poštenje pretoči u praksu: profesionalnim vozačima se boravak računa u satima, kako su ga zaista i proveli - na granici, na utovaru, na odmoru, na cesti. Ako Evropa ima sistem koji tačno mjeri, onda neka i pravila budu tačna - dodao je Forto.
EES registrira tačne trenutke ulaska i izlaska iz šengenskog prostora te zamjenjuje papirne pečate digitalnim tragom. U kombinaciji sa SIS-om i pratećim profesionalnim dokazima, status vozača i svrha ulaska mogu se pouzdano potvrditi. To je osnova da se ukupni boravak računa u satima, a ne da se svaki prelazak preko ponoći tretira kao „novi dan“ i time nepravedno umanjuje raspoloživi saldo od 90 dana u 180.
- Šta se ne mijenja: vizni režim, sigurnosne provjere i provjera svrhe putovanja ostaju standardne, mijenja se način evidencije – digitalni EES umjesto pečata. Time se smanjuju greške i omogućava dosljedna primjena pravila „90 u 180“ bez administrativnog „rezanja“ na kalendarske dane - saopćeno je iz Ministarstva komunukacija i prometa BiH.
(Vijesti.ba / FENA)