Konzorcijum Logistika Bosne i Hercegovine oglasio se saopćenjem u kojem poručuju da više nemaju vremena da prebacuju odgovornost, da traže krivce, niti da etiketiraju ko se posipa pepelom ili zašto neko nije odradio svoj dio posla.
"Vrijeme nas je sustiglo", kažu.
Njihovo saopćenje prenosimo u cijelosti.
"Danas se suočavamo s realnošću – čelična zavjesa koja decenijama dijeli profesionalne vozače, kabinsko osoblje i transportne operatere Bosne i Hercegovine od evropskog tržišta, ponovo je spuštena – ovoga puta u digitalnom obliku.
Konzorcijum Logistika Bosne i Hercegovine je 14. decembra 2024. godine, zajedno sa regionalnim transportnim liderima, pokrenuo niz aktivnosti, sastanaka i inicijativa, jasno ukazujući na problem “izuzeća kabinskog osoblja za sve vidove transporta osim drumskog.”
Ova odluka, donesena u okviru šengenskih pravila i priprema za sistem EES (Entry/Exit System), direktno je usmjerena protiv transportne industrije i lanaca snabdijevanja Bosne i Hercegovine, ali i zemalja Zapadnog Balkana (WB6), uključujući i naše partnere iz Republike Turske.
Nemamo mi ništa protiv EES sistema — on ima svoju svrhu i opravdanje. Ali je potrebno izuzeti kabinsko osoblje drumskog transporta, jer bez tog izuzeća dolazi do kolapsa mobilnosti i logističkih tokova.
Region je konačno shvatio da neće biti povlastica, niti “posebnih režima” — svaka država regiona mora biti svjesna da će bez jedinstvenog stava imati manju konkurentnost, jer se trošak transporta povećava i do 100% usljed poremećaja ponude i potražnje.
Umjesto jedinstvenog i principijelnog pristupa, iz Brisela su prema svakoj zemlji poslate različite interpretacije i tumačenja.
Konzorcijum Logistika BiH se u proteklih dvadeset mjeseci obraćao svim relevantnim institucijama:
Predsjedništvu BiH, Parlamentarnoj skupštini, Vijeću ministara, Ministarstvu komunikacija i prometa BiH, Ministarstvu vanjskih poslova, Ministarstvu sigurnosti, kao i Delegaciji Evropske unije u BiH.
Nažalost, osim formalnih odgovora tipa “razgovarali smo”, “preporučili smo” ili “bilateralno ćemo riješiti”, suštinski ništa nije promijenjeno.
Posljednje “loše vijesti” stigle su u formi objašnjenja da će se problem “99% riješiti na narednoj sesiji” — što se nikada nije dogodilo.
Evropska komisija je ignorirala:
• potpisani AETR sporazum,
• presudu Saveznog suda Austrije koja potvrđuje njegovu nadmoć,
• te obaveze iz Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju (SSP).
Umjesto toga, najavljeno je “postepeno uvođenje EES sistema” — što u praksi znači dodatne zabrane i otežan ulazak profesionalnim vozačima iz zemalja van šengenskog prostora.
Letci koji kruže jasno poručuju: “Podaci će se unositi četiri sata dnevno.”
U proteklim danima čitav region WB6 suočava se sa istim problemom.
Sada, konačno, svi vide razmjere posljedica.
Zato pozivamo na jedinstvo svih transportnih asocijacija i vlada regiona u zahtjevu koji mora biti jasan:
Izuzeće kabinskog osoblja drumskog transporta iz šengenskih pravila.
Izvoznici i privreda moraju biti svjesni da nema kapaciteta koji može zamijeniti domaće transportne operatere.
Evropska unija već danas ima manjak od preko 500.000 profesionalnih vozača, prosječna starosna struktura vozača je preko 50 godina, a interes za ovu profesiju stalno opada.
Bez podrške domaćim prevoznicima, lanac vrijednosti i lanac snabdijevanja doživjeće poremećaj, zastoj, pa i povrat robe u slučaju zabrane.
Kolege iz regiona shvataju da niko nije dobio očekivani iskorak — uprkos apelima njihovih vlada prema Briselu, nije se desilo izuzeće, niti čudo za bilo koju državu.
Vrijeme je da region jednim glasom, uz saradnju s Republikom Turskom, proaktivno djeluje i zajednički zastupa interese transportne industrije.
Nismo razočarani — očekivali smo i nadali se, ali sada je jasno: interesi pojedinih krugova u Evropskoj uniji bili su da se spusti nova čelična zavjesa.
Izlišno je podsjećati da su prevoznici ispunili sve zahtjeve i standarde EU, ali te argumente niko iz Evropske komisije nije želio da čuje.
Vrijeme za diplomatske fraze je prošlo.
Država Bosne i Hercegovine nije zaštitila interese svojih prevoznika – možda nije mogla, ali sigurno nije pokušala dovoljno odlučno.
Niko od zemalja regiona nije dobio “šargarepu” ni “štap” – iako su obećanja bila brojna.
Ne tražimo privilegije — tražimo jednak tretman i poštovanje međunarodnih ugovora.
Ne tražimo milostinju — tražimo da naš sektor preživi.
Konzorcijum Logistika Bosne i Hercegovine ostaje otvoren za dijalog.
Dan koji je morao doći – došao je.
Vrijeme je da se zajednički izborimo za pravo na rad, slobodu kretanja i dostojanstvo profesije", stoji u saopćenju koje potpisuje Konzorcijum Logistika BiH.
(Vijesti.ba)