Evropska unija suočava se s novim izazovom kada je riječ o umjetnoj inteligenciji - kompanije je ne primjenjuju.
Dok Evropa pokušava odgovoriti na dominantnu poziciju Sjedinjenih Američkih Država u AI sektoru, strategija koja će biti objavljena u srijedu, a u koju je Politico imao uvid, fokusira se na ubrzanu primjenu tehnologije kao ključ za preokret.
Evropske kompanije sporo uvode AI u svoje poslovanje. Prošle godine manje od 14 posto evropskih firmi koristilo je AI u svojim aktivnostima, što je znatno ispod globalnog prosjeka. Lucilla Sioli, direktorica Ureda za umjetnu inteligenciju Evropske komisije, priznala je da to nije dobar broj.
- Rješenje su ciljane mjere za poticanje primjene AI u ključnim sektorima ekonomije - navodi se u nacrtu strategije.
Dokument predviđa integraciju tehnologije u 11 industrija, od proizvodnje i odbrane do zdravstva i mobilnosti, uz prijedloge koji uključuju podršku AI modelima za autonomnu vožnju i otkrivanje lijekova, kao i aplikacijsku platformu za poljoprivrednike.
Dok SAD, Bliski istok i Kina stavljaju AI u središte svojih tehnoloških politika, spori evropski pristup prijeti da ugrozi najbolju priliku EU da revitalizira ekonomski rast, posebno jer Unija još nije razvila vlastite AI modele. Iako strategija ne cilja na pobjedu u utrci za domaće AI modele, priznaje da dosadašnji pokušaji izgradnje temeljne tehnologije nisu dali rezultate. U nacrtu se upozorava da evropska "ovisnost" o drugim regijama, kada je riječ o AI hardveru, može biti iskorištena kao sredstvo pritiska i predstavlja ozbiljan rizik za lance snabdijevanja.
Ipak, kompanije ne bi trebale oklijevati s primjenom tehnologije, poručuju iz Komisije.
- Kad god se kompanija ili javna institucija suoči s novim izazovom, prvo pitanje mora biti - Kako AI može pomoći? - izjavila je predsjednica Komisije Ursula von der Leyen na događaju u Torinu u petak, uoči objave strategije.
Dok je prošle godine četiri od deset velikih evropskih kompanija koristilo neku formu AI tehnologije, uključujući generisanje sadržaja i kreiranje slika, taj broj kod malih firmi iznosio je tek jedan od deset. Iako su podaci fragmentirani, razlika u odnosu na druge regije je značajna. Američka privredna komora procjenjuje da gotovo 60 posto malih preduzeća u SAD-u koristi AI, dok McKinsey procjenjuje da globalna primjena može dosezati i do 78 posto.
Ulaganje u AI je pristupačnije za firme koje mogu tehnologiju primijeniti u velikom obimu. No, kompanije se suočavaju s izazovom gdje tačno investirati, što se smatra glavnom preprekom. Poljska vlada je anketirala firme o spremnosti za ulaganje u cloud i AI.
- Više od 600.000 poljskih kompanija želi investirati u cloud i AI u narednih šest do osam mjeseci - rekao je ministar za digitalizaciju Dariusz Standerski u intervjuu u septembru.
On tvrdi da novac nije uvijek problem, niti teret promjene poslovnih procesa. Problem je, kako kaže, što kompanije "vide samo univerzalna rješenja", a ne "specifična rješenja prilagođena njihovim potrebama". Za mnoge, AI se i dalje prvenstveno povezuje s chatbotima za masovno tržište, poput ChatGPT-a.
To ostavlja brojne specijalizirane firme u nedoumici šta im AI zapravo može ponuditi. Nacrt strategije nastoji odgovoriti na to, uz planove EU da podrži niz poboljšanja za različite industrije i primjene, te da ih implementira u širokom obimu. Većina mjera su mali koraci, poput aplikacijske platforme za poljoprivrednike koja bi im omogućila da pretražuju i otkrivaju AI aplikacije.
Za robotiku i proizvodnju, planirani su tzv. "akceleracijski kanali" za ubrzanje AI rješenja u industriji. Za kreativne industrije, predviđena je podrška studijima koji se bave AI-produkcijom, kao i razvoj platforme za AI-prevodilačke alate koji bi učinili vijesti na stranim jezicima dostupnijima. Neke inicijative su ambicioznije, poput plana za jačanje evropskih AI modela za razumijevanje situacije na bojnom polju u realnom vremenu, s ciljem smanjenja ovisnosti o stranim tehnologijama.
Visoki zvaničnici Komisije podigli su ljestvicu očekivanja, tvrdeći da je cilj strategije da se AI integrira u osnovne poslovne procese kompanija, ne samo u pomoćne funkcije.
- Želimo da kompanije primijene AI u proizvodnim procesima. Nije poenta da imate ChatGPT na radnom stolu i da time označite da koristite AI - rekla je Sioli iz Ureda za AI.
- Fokusirani smo na osnovne procese, jer pomoćne su već relativno jednostavne, mnoge firme su ih već usvojile - dodala je Małgorzata Nikowska, šefica odjela za inovacije i koordinaciju politika u AI Uredu.
Pravi test uspjeha, rekla je, bit će može li Evropa uvjeriti kompanije da redizajniraju svoje proizvodne procese kako bi koristile AI.
(Vijesti.ba / FENA)