
Transparency International BiH od potpisivanja ugovora insistira na objavljivanju svih bitnih elemenata ugovora vezano za izgradnju autoputa Banja Luka - Prijedor, zbog raširenih sumnji i medijskih navoda da je posao izgradnje zaključen pod štetnim uslovima za Republiku Srpsku.
Kako je za Fenu izjavio Srđan Traljić, menadžer za osnose s javnošću u TIBiH, ova organizacija od 2021. godine pokušava dobiti informacije o svim bitnim elementima ugovora o izgradnji autoputa Banja Luka - Prijedor za koji postoji jasan interes javnosti, zbog sumnji da je ovaj posao zaključen pod štetnim uslovima za Republiku Srpsku.
Nakon četiri sudske presude u svoju korist, tuženo Ministarstvo saobraćaja i veza Republike Srpske je objavilo ugovor o koncesiji, ali bez najznačajnijeg dijela koji se odnosi na finansijski model ovog projekta. U prethodnim postupcima i sporovima, Ministarstvo je neobjavljivanje traženih informacija pravdalo zaštitom komercijalnih interesa kineskog investitora, ali prema shvatanju TIBiH i prema shvatanju nadležnog Okružnog suda u Banjaluci – neopravdano.
- Sud je jasno istakao da je Ministarstvo umjesto javnog, zaštitilo komercijalne interese privatnog investitora, bez testa javnog interesa i navođenja konkretnih poslovnih gubitaka koji bi nastali objavljivanjem informacija iz Finansijskog modela, čime je pogrešno primijenjen Zakon o slobodi pristupa informacijama. Prema mišljenju Suda, čak i da su komercijalni interesi kineske kompanije ugroženi, Ministarstvo je bilo dužno procijeniti da li bi objava informacija iz Ugovora koje se tiču načina finansiranja izgradnje i procjene dobiti od naplate putarina na ovom autoputu, donijela veću korist po društvo i javni interes, u odnosu na zaštitu povjerljivih komercijalnih interesa koncesionara - rekao je Traljić.
Pored uskraćivanja javnosti informacija o finansijskom modelu, Ministarstvo je u novembru prošle godine objavilo postupak javne nabavke revizije i procjene vrijednosti izmjene finansijskog modela ovog projekta prema zahtjevu koncesionara.
- Naknadno je vrijednost projekta povećana za dodatnih 178 miliona KM na ukupno 757 miliona maraka za cijeli projekat. Ono što je najvažnije i zbog čega mi tražimo taj finansijski model jeste da se vidi na šta se obavezala Vlada RS. Zvanično nemamo informacije, ali prema pisanju medija koja nisu demantovana, Vlada RS se obavezala garantovati isplativost projekta odnosno da će iz budžeta nadomjestiti dio sredstava ukoliko naplata putarine ne bude dovoljna i mi ne znamo zvanično koji je to iznos i da li su rađene izmjene u skladu s ovim povećanjem vrijednosti investicija. Po medijima se pojavljuju određene procjene, ali suština je da nemamo zvanične informacije uprkos tolikom broju sudskih presuda - kaže Traljić.
Iako je Ministarstvo "dužno da štiti i povjerenje građana u način upravljanja i trošenja javnih sredstava koja se prikupljaju od građana“, kako je naveo Okružni sud u jednoj od presuda, Traljić zaključuje da vlast i dalje odbija objaviti uslove pod kojim je dogovoren jedan od najvažnijih infrastrukturnih projekata i druge detalje koji se tiču uvećanja vrijednosti ovog posla.
- TIBIH od potpisivanja ovog ugovora insistira na objavljivanju svih bitnih elemenata ugovora zbog raširenih sumnji i medijskih navoda da je ovaj posao zaključen pod štetnim uslovima za Republiku Srpsku. Pored toga, TIBiH je stava da Vlada Republike Srpske i resorno Ministarstvo, kao javni organi ne samo da moraju da poštuju sudske odluke već su u obavezi da interes javnosti, koja ima pravo znati na koji način i u kojoj mjeri će ovaj projekat koštati poreske obveznike, stave ispred privatnih interesa stranih kompanija - rekao je Traljić.
(Vijesti.ba / FENA)