
Digitalna povezanost vozila donosi novu vrstu sigurnosnih prijetnji i to ne samo u automobilima. Norveška je posljednjih sedmica suočena s neugodnim otkrićem: električni autobusi kineskog proizvođača Yutong, koji svakodnevno prevoze hiljade putnika u sklopu javnog prevoza, imaju ugrađene SIM kartice koje omogućuju daljinski pristup iz Kine.
Otkrio ih je Ruter, najveći norveški javni prevoznik, tokom interne provjere kibernetičke sigurnosti. U zatvorenim testovima uspoređeni su autobusi proizvedeni u Nizozemskoj i oni kineskog Yutonga. U kineskim modelima su otkrivene SIM kartice rumunskog operatera skrivene u sistemu, koje se, prema tvrdnjama proizvođača, koriste za bežična ažuriranja softvera i tehničku dijagnostiku. No, ta ista veza, pokazalo se, teoretski omogućuje i potpuno isključivanje vozila na daljinu.
Za sada nije pronađen nikakav dokaz o zloupotrebi ili sumnjivom ponašanju sistema, ali Ruter je upozorio da takav pristup predstavlja ozbiljan sigurnosni rizik.
Direktor kompanije Bernt Reitan Jenssen izjavio je da je "vrijeme zabrinutosti završilo i da sada prelaze na konkretno djelovanje", naglasivši kako će svi sistemi javnog prevoza biti podvrgnuti strožim pravilima i lokalnoj kontroli nad softverom i mrežnim pristupima.
Norveško ministarstvo saobraćaja reagovalo je odmah. Ministar Jon-Ivar Nygård izjavio je za državnu televiziju NRK da vlada započinje sveobuhvatnu reviziju rizika povezanih s dobavljačima izvan sigurnosnih saveza Norveške. "S Ruterom i drugim operaterima radimo na tome da sektor javnog prevoza postane otporniji na vanjske prijetnje", poručio je, piše Jutarnji list.
Norveška trenutno ima oko 1300 električnih autobusa, od kojih je 850 kineskog podrijetla, većinom marke Yutong. Samo u Oslu i okolici svakodnevno ih saobraća oko 300, što pokazuje koliko je infrastruktura ovisna o jednom stranom proizvođaču.
Ruter je već započeo uklanjanje SIM kartica iz autobusa i potpuno odvajanje autobusa od vanjskih mreža kako bi osigurao da vozila funkcionišu nezavisno i "offline". Iako stručnjaci procjenjuju da je stvarna vjerovatnost daljinskog isključivanja vrlo niska, incident je otvorio važnu raspravu o digitalnoj nezavisnosti i kibernetičkoj sigurnosti javnog prevoza. Kako je Jenssen zaključio: "Vjerovatno se ništa neće dogoditi, ali to ne znači da se ne trebamo ozbiljno pripremiti".
(Vijesti.ba)