Iako je broj osiguravajućih društava manji nego prije dvije decenije, tržište se konsolidira, modernizuje i sve više usvaja evropske standarde.
- Tržište se razvija ne samo u dijelu fundamenta premije, već i kroz promjene u strukturi aktera. Dok smo 2005. godine imali 17 društava sa sjedištem u Federaciji, danas ih je deset, uz jedno društvo za reosiguranje - izjavio je Luburić za Fenu.
Razlozi za smanjenje broja društava uključuju likvidacije, spajanja, pripajanja i akvizicije, ali i osnivanje novih kompanija koje su kasnije prošle kroz slične procese. Ta konsolidacija, istakao je Luburić, nije znak slabosti, već prilagodbe tržišta savremenim izazovima.
U fokusu predstojeće konferencije „Vizija 2025“ koju Agencija za nadzor osiguranja FBiH organizuje 7. novembra u sarajevskoj Vijećinici pod nazivom „Vizija 2025 – Na pragu novog“, povodom 20 godina njenog postojanja, biće tri ključna tematska bloka - geopolitički i lokalni rizici, regulatorni okvir EU i osigurateljna praksa u suočavanju s izazovima.
- Regulativa kojom raspolažemo na tržištu osiguranja bila je relativno usklađena s tadašnjim EU zakonodavstvom, ali je jasno da će doživjeti promjene. Usklađivanje sa savremenim evropskim standardima ostaje naš cilj – rekao je Luburić, dodajući da prisustvo kompanija iz EU na domaćem tržištu omogućava transfer znanja i dobrih praksi.
Digitalizacija je još u povojima, ali se očekuje njen snažniji zamah. Luburić očekuje da će se tržište sve više okretati digitalnim kanalima prodaje i posebno oblikovanim proizvodima.
Bosna i Hercegovina je često pogođena prirodnim katastrofama poput poplava i klizišta, koje uzrokuju ljudske žrtve, ali i velike ekonomske štete. Ipak, svijest o važnosti dobrovoljnih osiguranja, posebno imovinskih, ostaje niska.
- Uloga osiguranja u pokriću rizika prirodnih katastrofa nije dovoljno prepoznata ni od zakonodavaca, niti kroz fiskalne poticaje. Potrebno je razmotriti modele koji bi stimulirali građane da se osiguraju, kao što je to slučaj u razvijenim ekonomijama – upozorio je Luburić.
Sprovođenje nadzora distribucije osiguranja, kako je dodao, provodi se u skladu sa Zakonom o posredovanju u osiguranju o čemu Agencija razmjenjuje iskustva sa razvijenijih tržišta gdje je sve veći fokus na digitalizaciji. Jedna od aktuelnih inicijativa Agencije jeste prelazak na digitalni oblik police automobilske odgovornosti kao najzastupljenijeg proizvoda osiguranja na našem tržištu.
- Obratili smo se Udruženju društava za osiguranje s ciljem pokretanja inicijative kako napraviti iskorak ka digitalnoj formi police automobilske odgovornosti, da bi sagledali sve pravne i tehničke barijere koje treba prevazići. Cilj je olakšati život građanima i uskladiti domaće prakse sa standardima razvijenih ekonomija - naveo je Luburić.
Iako uvijek postoji prostor za razvoj, Luburić naglašava da Agencija nije na nezadovoljavajućem nivou u pogledu kapaciteta. Dodao je da razvijaju informatičku infrastrukturu i razmjenjuju nadzorne prakse sa kolegama iz drugih zemalja.
Luburić je podsjetio da je prošle godine Agencija postala punopravna članica Međunarodnog udruženja supervizora u osiguranju (IAIS), što predstavlja značajan korak u njenom razvoju.
- Razmjena iskustava i platforme koje ta asocijacija nudi su stvarno od koristi i već smo neke od njih koristili u našem radu. Posebno treba naglasiti suradnju sa regulatorima iz srednje, istočne i jugoistočne Evrope i redovne sastanke dva puta godišnje na kojima aktivno učestvujemo, moderiramo teme i dijelimo iskustva iz naše prakse – istakao je Luburić.
Po njegovim riječima, među najčešćim nepravilnostima koje Agencija uočava kod osiguravajućih kuća su nedostatak kvalitetnog predugovornog informisanja i određeni stepen povremene neusklađenosti sa zakonskim aktima.
- Zakon iz 2017. jasno definiše obaveze osiguravajućih društava, ali želimo da predugovorno informisanje ne bude samo formalnost, već suštinsko upoznavanje potrošača sa pravima i obavezama – dodao je Luburić.
Potrošači često ostaju iznenađeni kada se dogodi štetni događaj jer nisu bili dovoljno informisani o pokriću rizika, pa Agencija, kako je rekao Luburić, sugerira svim potrošačima usluga osiguranja da aktivno učestvuju u procesu informisanja, koristeći dostupne digitalne kanale.
U narednom periodu, fokus će biti i na razmatranju uloge osiguravajućih društava u širim reformskim procesima, uključujući zdravstveni i penzioni sistem, kao i investicijske projekte u Federaciji BiH, gdje se osiguravajuća društva sve više prepoznaju kao institucionalni investitori.
- Pred nama su ozbiljne aktivnosti i vjerujemo da sektor osiguranja može dati značajan doprinos društvenom i ekonomskom okruženju - zaključio je Luburić u razgovoru za Fenu.
(Vijesti.ba / FENA)