
O ovoj, kao i drugim aktuelnim temama iz segmenta trgovine, Večernji je razgovarao s federalnim ministrom trgovine Amirom Hasičevićem.
Među ostalim, građani će moći dobiti informacije o prosječnoj cijeni nekog proizvoda u posljednjih mjesec dana, a cilj je stati na kraj lažnim popustima. Osim toga, uvode se i digitalne cijene, što znači da bi u prošlost trebale otići situacije s kojima smo se susreli svi, a to je da na polici imamo jednu cijenu, a na kasi drugu.
Uz navedeno, ministar Hasičević je za Večernji potvrdio i kako će potrošači moći putem određene aplikacije, unošenjem bar-koda, QR koda ili 2D bar-koda, doći do svih informacija o pojedinom proizvodu, počevši od njegovih sastojaka ili pak karakteristika, pa do načina upotrebe.
Razgovarano je i o neradnoj nedjelji u trgovini, odnosno rješenju koje je mnogim porodicama donijelo dobre vijesti, dok su se katastrofične najave o velikom padu prometa i broja zaposlenih pokazale neutemeljenima. Drugim riječima, neradna nedjelja pokazala se uspješnim potezom.
"Svakodnevno dobivamo poruke od njih uz riječi hvale i nadu da politički pritisci kojima smo izloženi neće utjecati na neradnu nedjelju i zasigurno mogu kazati - neradna nedjelja ostaje", poručio je.
Šta donosi novi zakon?
Ministar Hasičević objašnjava, najprije, šta su to ključne odredbe novog zakonskog rješenja o zaštiti potrošača.
"Novi zakon, usklađen sa standardima Evropske unije, donosi veći stupanj zaštite građana, veću transparentnost pri formiranju cijena i kontrolu lažnih popusta – i to u trenutku kada Federacija još funkcionira po zastarjelom zakonu iz 2006. godine", navodi on te ističe kako je riječ o veoma bitnom zakonu, evropskom.
"Mislim da će biti jedan od boljih u regiji i u tom smo zakonu posebnu pažnju posvetili transparentnosti formiranja cijena. Trgovac bi trebao dati, a kupac imati podatak o tome koja je bila prosječna cijena u proteklih 30 dana kako bi se lažne popuste kontrolisalo. Mi smo i tim zakonom predvidjeli dostavljanje razlike u cijeni Federalnom ministarstvu trgovine. Zakon će omogućiti oblike digitalnog narativa, počinjući od same identifikacije proizvoda koji se može naći u legalnoj prodaji, tako da će svaki potrošač unošenjem bar-koda, QR koda ili 2D bar-koda - Digital link (obvezan u EU od 2027.) u određenu aplikaciju ili na određenoj web-stranici moći provjeriti o kojem proizvodu je riječ, kakve su mu karakteristike, način upotrebe, sirovinski sastav, digitalna garancija, upute za upotrebu te mjesto na kojem se taj proizvod može naći i kupiti", dodaje.
Pojašnjava i kako će digitalne cijene, koje trenutna legislativa ne poznaje, olakšati, kako trgovcima tako i potrošačima, u smislu da će cijena označena na polici biti odraz cijene iz sistema koji koristi trgovac, tzv. ERP, i u historiju će otići ručno mijenjanje cijena na policama, a što je uglavnom bio uzrok nejednakosti cijene na polici i na POS kasi, kao i provjera cijena na prodajnom mjestu na za to specijaliziranim uređajima, tzv. price checkerima.
Zakon će, nastavlja, omogućiti digitalnu deklaraciju sa svim zakonom propisanim elementima, što će omogućiti potrošaču da skeniranjem QR koda, 2 D bar-koda - Digital link proizvoda iz udobnosti svoga doma može doći do svih bitnih informacija o proizvodu. Ovo će također pomoći inspektorima u kontroli deklaracija proizvoda koji se nalaze u legalnoj prodaji.
"Zakon bi trebao omogućiti digitalne kanale prijave reklamacije putem web-platformi FUZIP-a i ŽUZIP-a, a što će inspekcijama omogućiti praćenje koji se to proizvodi najviše reklamiraju na tržištu. To će omogućiti ciljane kontrole na terenu. Ostavit će mogućnost zakonski propisanog čuvanja podataka te praćenje što je trgovac uradio po pitanju reklamacije. Tako će se omogućiti transparentno praćenje procesa zaštite potrošača od trenutka prijave reklamacije do njezina krajnjeg cilja. Ovaj zakon ne samo da modernizira sustav zaštite potrošača već ujedno digitalizira cjelokupan lanac trgovine - od formiranja cijene do praćenja reklamacija. Njegova važnost je dvostruka: europska harmonizacija – BiH se time približava standardima jedinstvenog tržišta EU-a. Tu je i digitalna transparentnost – građani prvi put dobivaju alate da u realnom vremenu provjere informacije o proizvodima i cijenama. U konačnici, time Federacija BiH postaje regionalni lider u digitalizaciji trgovine i zaštiti potrošača u 21. stoljeću", ističe ministar Hasičević.
Kompletan intervju čitajte na Večernji.ba.
(Vijesti.ba)