
Kako navode, primjena novih pravila u praksi je neodrživa i prijeti potpunim kolapsom transporta robe, piše Euronews Srbija.
Predsjednik Poslovnog udruženja Međunarodni transport Neđo Mandić ističe da prijevoznici već mjesecima bezuspješno pokušavaju upozoriti na ozbiljnost situacije, ali bez konkretne reakcije nadležnih.
„Mi već nekoliko godina, a pogotovo u posljednjoj godini, intenzivno pišemo Evropskoj komisiji. Normalno, sva upozorenja i pisma koja šaljemo, šaljemo i našim vlastima kako bi znali o čemu radimo i kako bi svakako dobili njihovu podršku. Ovo upozorenje koje je potpisano u Bijeljini poslano je Evropskoj komisiji, ambasadorima svih zemalja Schengena u Beogradu i Sarajevu, našim nadležnim tijelima i bosanskim nadležnim tijelima“, kaže Mandić, dodajući da se problemu i dalje ne pristupa ozbiljno.
On naglašava da se situacija bitno promijenila širenjem Schengena te da pravilo boravka od 90 dana u periodu od 180 dana više nije primjenjivo na profesionalne vozače.
„Objašnjenje da se ništa nije mijenjalo je netačno, jer ako je bilo pet zemalja, to je jedan teritorij, a ako danas imamo 27 zemalja, to je neuporedivo veći teritorij. Nekada je, da bi se došlo do Schengena, trebalo tri, četiri dana. Danas je Schengen na našoj granici. Kamo god da krenemo, u Hrvatsku, u Mađarsku, u Rumuniju, u Bugarsku, svuda je Schengen. Onog trenutka kada upalimo kamion, već smo ušli u Schengen i tih 90 dana u 180 dana nije dovoljno za rad“, upozorava Mandić.
Prema njegovim riječima, nova pravila bi vozačima omogućila svega devet do deset dana stvarnog rada mjesečno, što je potpuno neodrživo za sektor transporta.
„Do 10. aprila, ako se ništa ne promijeni, 99,9 posto vozača iz Srbije, Bosne i Sjeverne Makedonije neće moći ući u EU. Znači, svi kamioni će stati, svi lanci snabdijevanja će stati i nastaje kolaps koji niko ne želi“, ističe.
Mandić podsjeća da profesionalni vozači nisu ni migranti ni turisti, niti rade ilegalno, već svoj posao obavljaju u skladu sa zakonom i kompletnom dokumentacijom. Upravo zbog toga, kaže, posljedice novih pravila su pogubne.
„Vozač ne želi da mu se to dogodi, jer onda više neće moći raditi. Onda će on, da bi to izbjegao, napustiti naše preduzeće, otići u neko slovensko, njemačko, hrvatsko ili bilo koje drugo preduzeće i tamo nastaviti normalno raditi. Taj strah da će svi otići, a većina će otići, prijevoznike koji će ostati bez vozača, dovodi u bezizlazan položaj, jer imaju kamione, imaju sve uvjete za rad, a nema ko voziti kamione“, upozorava.
Situaciju dodatno otežavaju višednevna zadržavanja na granicama. Mandić navodi da strani prijevoznici iz EU neće slati svoje kamione da danima čekaju na ulazak u Srbiju ili BiH, što dodatno ugrožava domaće firme.
„Ako tri dana čekate na ulazak, tri dana na izlazak, kako ćete vi raditi, zaraditi i moći opstati. Znači, to će moći raditi samo i dalje prijevoznici s vozačima s Balkana. Vozači s Balkana ne mogu više voziti, napuštaju naša preduzeća, zapošljavaju se u drugim zemljama. Mi ostajemo bez prijevoznika i doći će do kolapsa. Neće biti robe za repromaterijal, neće biti robe koja je potrebna širokoj potrošnji stanovništva i to će zaista izazvati ozbiljan problem“, poručuje.
Prijevoznici su, kako kaže, postavili i jasan rok. Ukoliko do 15. januara ne dođe do konkretnih pomaka i rješenja, najavljuju blokade graničnih terminala za teretni saobraćaj.
„Ta blokada nije u smislu potpune blokade, jer putnički saobraćaj nikome nije u interesu blokirati. Blokirat ćemo terminale na graničnim prijelazima gdje ide teretni saobraćaj, jer se mi borimo za prijevoznike u teretnom saobraćaju, za njihov opstanak, a njihov opstanak je moguć samo ako zadržimo naše vozače da ne idu u druge zemlje“, zaključio je Mandić.
(Vijesti.ba)