13.06.2025 / 07:35 Svijet - BBC objavio

Ovo su četiri moguća uzroka pada Boeinga u Indiji

Ovo su četiri moguća uzroka pada Boeinga u Indiji
Foto: X
Dok se čeka službeni nalaz istrage, još nije poznato šta je tačno izazvalo pad aviona Air Indije na letu AI171 između Ahmedabada i Londona, koji se u četvrtak srušio samo 1,5 kilometar od piste – 30 sekundi nakon polijetanja. Poznato je, međutim, da su upravo prve minute leta najkritičnije u avijaciji.

U nesreći je poginula 241 osoba iz aviona, uključujući putnike i članove posade, kao i najmanje 28 osoba na zemlji, što ovu nesreću čini prvom smrtonosnom za Boeing 787-8 Dreamliner otkako je uveden u komercijalnu upotrebu 2011. godine.

Istraga pod vodstvom indijskih vlasti tek je počela, a u njoj će učestvovati i stručnjaci iz SAD-a i Velike Britanije. BBC je zajedno s vazduhoplovnim stručnjacima analizirao nesreću i iznio četiri moguća uzroka.

Avion se nije mogao uzdići

Letjelicom su upravljali iskusni piloti – kapetan Sumeet Sabharwal i kopilot Clive Kundar – koji su zajedno imali više od 9000 sati letenja. Kapetan Sabharwal letio je više od 22 godine. Tog dana avion je prevozio 242 osobe i poletio je s gotovo punim rezervoarom – oko 100 tona goriva.

Prema službenim podacima Air Indije, avion je poletio iz Ahmedabada u 13:39 po lokalnom vremenu. Gotovo odmah nakon polijetanja, posada je poslala poziv u pomoć – nakon čega se avion više nije oglašavao. Jedini preživjeli putnik izjavio je za indijske medije da je čuo glasan prasak dok se avion borio da dobije na visini.

BBC Verify analizirao je snimke koje pokazuju da je avion letio vrlo nisko iznad stambenog naselja. Posljednji podaci s leta pokazuju da je dostigao visinu od 190 metara, zatim počeo da pada i nestao iza drveća. Nedugo zatim, na horizontu se vidjela eksplozija.

Sumnje na izuzetno rijedak kvar oba motora

Još nije moguće sa sigurnošću reći šta je izazvalo pad. Međutim, videozapisi sugerišu da avion nije imao dovoljno uzgona, kao da mu je nedostajalo snage.

Neki stručnjaci spominju mogućnost da su oba motora otkazala u isto vrijeme – što je izuzetno rijedak, ali ne i nemoguć scenarij. U tom slučaju aktivira se tzv. RAT – pomoćna turbina koja se uključuje kada glavni motori ne proizvode električnu energiju, ali nije jasno da li je to ovdje bio slučaj.

Poznat primjer slične situacije jeste „Čudo na rijeci Hudson“ iz 2009. godine, kada je Airbus A320 ostao bez oba motora nakon sudara s jatom ptica. Tada je pilot imao više vremena i visine za manevrisanje – što ovdje nije bio slučaj.

Jedan bivši pilot izjavio je za BBC da se kvar oba motora može dogoditi i zbog kontaminiranog goriva. Sistem za doziranje goriva u mlaznim motorima mora biti precizno podešen – ako se začepi, motori mogu ostati bez goriva i ugasiti se.

Uprkos spekulacijama, neki stručnjaci ističu da trenutno nema čvrstih dokaza da su motori otkazali. Vazduhoplovni stručnjak Mohan Ranganathan kazao je da bi to bio „izuzetno rijedak slučaj“.

Sudar s pticama kao mogući uzrok

Još jedna mogućnost o kojoj govore indijski piloti jeste sudar s pticama, koji može ozbiljno oštetiti motore ako ptice budu uvučene u njih.

Ahmedabad je poznat po velikom broju ptica u blizini aerodroma. Prema podacima indijskog Ministarstva civilnog vazduhoplovstva, na aerodromu u Ahmedabadu zabilježena su 462 sudara s pticama u posljednjih pet godina, uključujući 38 u periodu 2022–2023., što predstavlja porast od 35% u odnosu na prethodnu godinu.

Ipak, stručnjaci naglašavaju da sudar s pticom rijetko dovodi do katastrofe – osim ako ne pogodi oba motora.

Jesu li nepravilno postavljena zakrilca uzrok pada?

Nekoliko stručnjaka s kojima je BBC Verify razgovarao smatraju da je moguće da zakrilca (flaps) nisu bila pravilno postavljena prije polijetanja. Ta su krilca ključna za stvaranje uzgona pri nižim brzinama – naročito kada je avion potpuno natovaren, s gorivom za dug let i pri nepovoljnim vremenskim uslovima.

U Ahmedabadu je toga dana temperatura bila gotovo 40°C, što znači da je zrak bio rjeđi, a avionu je trebalo više uzgona i snage motora. I najmanja greška u konfiguraciji mogla je imati katastrofalne posljedice.

Međutim, sistemi Dreamlinera upozoravaju posadu ako zakrilca nisu pravilno postavljena za polijetanje. Osim toga, piloti imaju detaljne kontrolne liste koje moraju proći prije svakog poletanja. To znači da bi eventualna greška bila ljudska, ali i vrlo rijetka.

Istragu će voditi indijske vlasti uz pomoć američkih i britanskih stručnjaka, a ključnu ulogu imat će tzv. crna kutija i analiza ostataka aviona. Proizvođač motora GE Aerospace šalje svoj tim u Indiju, dok je Boeing najavio punu saradnju. Za sada ostaje mnogo pitanja, a odgovori će doći tek nakon što se završi detaljna i međunarodna istraga koja je već započela.

(Vijesti.ba)

Izdvajamo