Bosansko narodno pozorište (BNP) Zenica ove pozorišne sezone organizira i jedan novi festival - The Sexual Theatre, koji će biti održan od 1. do 6. oktobra.
Partneri u ovom projektu su im Grad teatar Budva, Univerzitet Paul-Valéry Montpellier i Faz Cultura de Braga.
Direktor BNP-a Zenica Miroljub Mijatović na današnjoj pres-konferenciji istakao je kako pozorišna kuća na čijem je čelu nastavlja obilježavanje 75 godina postojanja jednim novim festivalom, koji će u budućnosti okupljati predstave čiji su predlošci rezultat feminističkog čitanja klasika.
- BNP Zenica je nosilac projekta Kreativne Europe, koji se zove "Sexual Theatre: Feminističko čitanje klasika", a partneri su iz Portugala, Francuske i Crne Gore - kazao je Mijatović.
Posebna čast, kako je istakao, pripala je zeničkom pozorištu, kao bosanskohercegovačkom javnom pozorištu da realizira kompleksan projekat u kojem je bilo nužno koordinirati projekat u četiri zemlje i sa velikim brojem umjetnika te naći zajedničku ideju koja se vidi u sve četiri predstave. Festival je već održan u Portugalu, Francuskoj i Crnoj Gori.
- Četvrti festival je u BNP-u Zenica, a dvije predstave (iz Francuske i Crne Gore) će biti izvedene i u Kulturno-sportskom centru Kakanj i Centru za kulturu, sport i informisanje Visoko, koji su bh. partneri u projektu. Veliki broj umjetnica i umjetnika kao i gostiju će biti u BNP-u Zenica na izvedbama predstava, ali i na razgovorima koji će se održavati nakon izvedbi predstava. Također, sva četiri dramska teksta su objavljena u novoj publikaciji Izdavačke djelatnosti - podvukao je Mijatović.
Naslov projekta, kako je istakao izvršni producent Denis Krdžalić, odnosi se na knjigu Kate Millett "Sexual Politics", jednu od prvih i najvažnijih knjiga koja definiše feministički kritički pristup u kulturi.
- Ova knjiga je poslužila kao konceptualni okvir projekta. Opšti cilj je unaprijediti kvalitetu pozorišnih tema i narativa kroz implementaciju feminističkog čitanja književnosti, putem međunarodnih koprodukcija i razmjene umjetnika iz dvije zemlje EU i dvije zemlje zapadnog Balkana - kazao je Krdžalić.
Specifični ciljevi su, dodao je, kreirati i održavati evropsku mrežu profesionalnih pozorišta i festivala koji se bave feminističkim pristupom u umjetnosti, unaprijediti rodnu osviještenost, feminističko obrazovanje i društvenu angažovanost umjetnika, unaprijediti rodnu ravnopravnost, inkluziju, socijalnu pravdu i demokratiju u partnerskim zemljama, razviti novu publiku i njihovu sposobnost da kritički čitaju teatar i kulturu.
Partneri su realizovali 16 međunarodnih aktivnosti: tri koordinaciona sastanka, jedan trening za pisce, reditelje i menadžere, četiri umjetničke rezidencije za pisce, četiri teatarske koprodukcije i četiri nova festivala.
Tokom umjetničkih rezidencija gostujući pisci su radili sa specifičnim grupama na dekonstrukciji klasika. Ideja je dekonstruisati rodne stereotipe u poznatim nacionalnim djelima u svjetlu specifičnih rodno zasnovanih izazova s kojima se žene/muškarci suočavaju u partnerskim zemljama.
- Koprodukcija u svakoj zemlji zasnivala se na saradnji između gostujućeg pisca i reditelja sa lokalnom grupom od četiri glumca - kazao je Krdžalić.
Novonastale pozorišne predstave, dodao je, jednostavne su, mobilne i putovale su kroz sve partnerske gradove u formi festivala.
Projekat je uključivao više od trideset direktnih učesnika (pisci, reditelji, glumci, teatarski menadžeri) i više od deset hiljada ljudi u publici. Nakon svake predstave bila je organizovana interaktivna diskusija. Rezultat je također knjiga koja sadrži četiri nova teksta, uključujući metodologije korištene za njihovo stvaranje. Plan diseminacije uključuje digitalni festival i ponudu turneja predstava širom Evrope.
Mijatović je napomenuo da pozorišta u svijetu i pozorišta u BiH trebaju težiti međunarodnim projektima, koprodukcijama, jer kultura dobija malo novca pa smatra da ovakvi projekti jesu dobar put za uvezivanje i pričanje dobrih priča putem projekata iz Evrope i svijeta.
(Vijesti.ba / FENA)