Administracija predsjednika Sjedinjenih Američkih Država Donalda Trumpa u četvrtak je predložila zabranu kineskim aviokompanijama da koriste ruski zračni prostor na rutama prema i iz Sjedinjenih Američkih Država, navodeći da skraćeno vrijeme leta koje ova praksa omogućava stavlja američke avioprijevoznike u nepovoljan položaj.
Prijedlog predstavlja novu eskalaciju trgovinskog rata između dvije najveće svjetske ekonomije i objavljen je nakon što je Peking u četvrtak pooštrio kontrolu izvoza rijetkih zemnih metala, ključnih za neke američke industrije.
Američke aviokompanije već dugo kritiziraju odluku da se kineskim prijevoznicima dopusti korištenje ruskog zračnog prostora na američkim rutama jer im to daje prednost u vidu kraćeg vremena leta i manje potrošnje goriva, što smanjuje troškove, piše Reuters.
Rusija je zabranila američkim aviokompanijama i mnogim drugim stranim prijevoznicima da lete preko njenog zračnog prostora kao odgovor na odluku Washingtona da zabrani ruske letove iznad SAD-a u martu 2022. nakon invazije na Ukrajinu. Kineske aviokompanije nisu bile obuhvaćene zabranom i koristile su tu prednost za povećanje udjela na međunarodnom tržištu u odnosu na ne-kineske prijevoznike.
Američko Ministarstvo saobraćaja navelo je u četvrtak u svom prijedlogu da je trenutna situacija "nepravedna i da je rezultirala značajnim negativnim konkurentskim posljedicama za američke avioprijevoznike". Dodali su da se predložena zabrana preleta odnosi na dozvole za strane avioprijevoznike izdane u SAD-u, ali ne uključuje letove koji prevoze isključivo teret.
Odluka Ministarstva saobraćaja mogla bi utjecati na neke američke letove koje obavljaju Air China, China Eastern, Xiamen Airlines i China Southern. U naredbi nije spomenuta aviokompanija Cathay Pacific sa sjedištem u Hong Kongu, koja prema podacima sa stranice Flightradar24 koristi ruski zračni prostor na ruti od New Yorka do Hong Konga. Cathay nije odmah odgovorio na zahtjev za komentar.
Kineski regulator za civilno zrakoplovstvo, kineska ambasada u Washingtonu i Airlines for America – velika trgovačka grupa koja predstavlja prijevoznike American Airlines, Delta Air Lines i United Airlines koji svi lete za Kinu, nisu odmah odgovorili na zahtjeve za komentar.
Dionice tri najveće kineske aviokompanije blago su pale u petak. Air China je pala za 1,3 posto, China Southern za 1,8 posto, a China Eastern za 0,3 posto do sredine dana. Državne aviokompanije teško su se oporavile od pandemije, bilježeći pet uzastopnih godina godišnjih gubitaka.
Prijedlog o zabrani kineskim aviokompanijama da koriste ruski zračni prostor na američkim rutama dolazi usred rastućih tenzija između Pekinga i Washingtona u vezi niza ekonomskih pitanja. Kompanija Boeing trenutno pregovara o prodaji čak 500 aviona Kini, što bi predstavljalo veliki proboj za američkog proizvođača na drugom najvećem svjetskom tržištu zrakoplovstva, gdje su narudžbe stagnirale zbog trgovinskih tenzija između SAD-a i Kine.
Predsjednik SAD-a Donald Trump i njegov kineski kolega Xi Jinping očekuju se na sastanku licem u lice u Južnoj Koreji krajem oktobra.
(Vijesti.ba / FENA)